In veel gevallen als SABnzbd niet goed functioneert, is meestal de
firewall↑ de boosdoener.
In de onderstaande voorbeelden worden AVG Internet Security 2012 en Norman Security Suite v9 gebruik, mocht je een andere AV/firewall gebruiken probeer de handleiding te achterhalen voor een "correcte" configuratie.
AVG Internet Security

Onderstaande afbeelding is van toepassing op SABnzbd, voor Spotnet dient de zelfde handeling gedaan te worden
(als Spotnet geblokkeerd wordt verschijnt de melding:
Fout (931) ..)
- Spoiler: show
- The connection attempt timed out, or the connected host has failed to respond. (931)

automatische detectie
Spotnet en SABnzbd handmatig toevoegen
AVG >> firewall onderdeel
toestaan
Norman Security Suite
Normaal gesproken wordt Spotnet
automatisch gedetecteerd door
Norman, dat ziet er dan zo uit:
Spotnet
SABnzbd en poort 8090

Controleren of Spotnet en SABnzbd daadwerkelijk toestemming hebben gekregen
Zie onderstaande afbeeldingen voor een juiste werking Spotnet/SABnzbd i.c.m. Norman
Start
Personal Firewall
Rule Wizard
Rule "Allow" Spotnet.exe en SABnzbd.exe
Als het onderstaande scherm er zo uit ziet: Creëer een "nieuwe rule" zie afbeelding Nieuwe "Rule" toevoegen
Nieuwe "Rule" toevoegen
zorg ervoor dat de volgende applicaties toestemming krijgen:
C:\Program Files\Spotnet\SABnzbd.exe
C:\Program Files\Spotnet\Spotnet.exe
opmerking: voor een X64 systeem is dit;
C:\Program Files (x86)\Spotnet\SABnzbd.exe
C:\Program Files (x86)\Spotnet\Spotnet.exe
Zie ook:
Norman Security Suite "
Een applicatie wordt geblokkeerd door de firewall, hoe verander ik dat?"
ZoneAlarm
Applications control
Applications Control Settings
zorg ervoor dat de volgende applicaties toestemming (Allow) hebben:
C:\Program Files\Spotnet\SABnzbd.exe
C:\Program Files\Spotnet\Spotnet.exe
opmerking: voor een X64 systeem is dit;
C:\Program Files (x86)\Spotnet\SABnzbd.exe
C:\Program Files (x86)\Spotnet\Spotnet.exe
Alternatief (om te testen)
Firewalls starten op als achtergrondprogramma (Service) door deze
tijdelijk uit te schakelen / stoppen, kan SABnzbd getest worden om het probleem te achterhalen en/of het uitsluiten van het probleem.
- Klik op Start en typ in het zoekvak "services.msc" (zonder aanhalingstekens)
- Scroll naar de "firewall service*".
- klik deze "service" aan
- klik op stoppen (links bovenin)
* de naam is afhankelijk van de geïnstalleerde firewall.
de service zal bij de eerst volgende start van Windows gewoon weer gestart worden.
Start: Spotnet met de instelling:
Spotnet > Bewerken > Downloadknop > Downloaden
Download gewenste spot
Als de bovenstaande test geslaagd is, zorg er dan voor dat SABnzb en Spotnet
toestemming hebben in de firewall om verbinding te maken met "internet"
Soms is het nodig om een fix/update te downloaden voor je antivirus/firewall software.
zie dit voorbeeld:
Panda Antivirus
met dank aan ardy43