Tele2/Tweaknews: Database is weg na installeren van 1.8.1.

Gebruikers helpen andere gebruikers. Als je hulp nodig of een probleem hebt , post het dan hier.

Moderator: Moderator Team

Forumregels
LEES: Forum Regels!

ManiaK
Answers: 0

Re: Database is weg na installeren van 1.8.1.

Bericht door ManiaK »

Goedemorgen BadHorsie,
Welkom op dit forum :zwaai:
Je redenatie is niet helemaal juist. Het klopt helemaal dat je database als je hem nooit vervangt groter wordt.
Maar...
In maart van dit jaar is Spotnet 1.7.x uitgekomen. Toen had de maker ook gekozen voor een ander soort database dan in de spotnetversie daarvoor (Spotnet 1.5.6). Toen moest er dus ook een nieuwe database aangemaakt worden. Dus dan hebben we het over 9 maanden. Dus dat alleen kan niet de reden zijn dat spirit een database van 400 dagen had. Maar goed dit even terzijde.

Met betrekking tot het importeren van een database...
Ik wil ;) graag nog een keer benadrukken dat het in mijn visie veel belangrijker is dat de gebruikers van Spotnet, Spotlite, Spotgrit en Spotweb een duidelijk signaal afgeven naar de usenetproviders. Er zijn providers die het begrepen hebben en een headerretentie van meer dan 1000 dagen hebben. (ik noem bijvoorbeeld: Giganews, Newshosting, Astraweb) Dat betekent dat je met deze providers bij een schone installatie altijd een database opbouwt van minimaal 1000 dagen. Er zijn ook providers die de headers "weggooien" na bijvoorbeeld 25 dagen. Dat betekent dus dat je met deze providers na een schone installatie maximaal 25 dagen aan database ophaalt.
Mijn advies is: zoek een provider met een behoorlijke headerretentie. (bij voorkeur minimaal net zo lang als de retentie op de binaries). Als heel veel mensen dat doen, worden de providers zich vast beter bewust van het belang van een goed beleid t.a.v de headerretentie. :goed:
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."

Afbeelding
===============================
Ik beantwoord geen ondersteuningsvragen via PB
===============================

DarkChild

Bericht door DarkChild »

Dat is een beetje het paard áchter de wagen spannen. Waarom niet zorgen voor een importmogelijkheid?

Het is een redelijke naieve gedachte dat USP's iets gaan doen met de klachten over headerretentie. Waarom zouden ze? Om gebruikers van Spotnet van dienst te zijn? ;)

Daarnaast is de gemiddelde gebruiker van usenet veel meer geinteresseerd in volledigheid van binaries (denk bijvoorbeeld aan de problematiek met notice and takedown protocollen)

Misschien schat ik de intentie verkeerd in, maar Spotnet overschat zijn macht als denken dat ze op deze manier USP's ergens toe kunnen 'dwingen'.

En wat houd je dan over? Teleurgestelde gebruikers

Daarnaast is de kans groot dat je veel 'dubbelspots' gaat krijgen, omdat mensen niet meer kunnen terugzoeken in de database en dan maar oude spots opnieuw gaan plaatsen.
Teleurgestelde gebruikers #2

rooy020
Usenet: tweaknews
Internet: ziggo
Leeftijd: 57

Bericht door rooy020 »

:D Wat bij mij heeft geholpen is in de map (voor windows7) C:\ProgramData\Spotnet het dbc en dbs bestand benoemd naar old, spotnet opnieuw opgestart en kreeg weer zo'n 39000 spots binnen.
news.tweaknews.nl.dbcold
news.tweaknews.nl.dbsold

hans v rooy

hjvbft

Bericht door hjvbft »

@DarkChild: Een gebruiker kan een verzoek doet om een hogere header/tekst retentie voor het optimaal kunnen gebruiken van hun server i.c.m. Spotnet. Als hiermee niets word gedaan overstappen naar een usp die dit wel kan. Als hierdoor de inkomsten harder dalen dan de kosten van de aanpassing dan word de kans groter dat het aangepast word. Het probleem is ook makkelijk door de gebruiker op te lossen door een block account te nemen van bijvoorbeeld Astraweb en deze alleen te gebruiken voor het ophalen van de headers.

Een officiële mogelijkheid om een database te importeren in Spotnet bestaat nog niet. Er kan een verzoek gedaan worden in de Spotnet feature tracker als dit nog niet gedaan is.

DarkChild

Bericht door DarkChild »

Ik snap de procedure en het economisch principe wel, ik zeg alleen dat hij slechts goed klinkt in theorie.
De meeste aanbieders zullen deze dienst echt niet wijzigen om Spotnet,ze zijn blij dat ze er van af zijn!
Significante hoeveelheden mensen gaan hun USP niet opzeggen voor meer headerretentie als ze er 1 hebben gevonden met goede downloadresultaten.
Daarnaast zou ik niet heel snel mijn USP benaderen om te klagen over headers in combinatie met Spotnet. Aluhoedje of niet, dat gaat ze niets aan. (maar dat is iets persoonlijks, moet iedereen voor zich weten)

De praktijk is dus wat ik omschrijf: mensen zullen blijven hangen bij 1.7.6, spots dubbel gaan posten óf Spotnet helemaal de rug toe keren, omdat ze de database ook via 'leentjeburen' kunnen benaderen.

Iets wat prima te voorkomen is met iets haalbaars en logisch als database sharing of import
Quote verwijderd
- MariaK

hjvbft

Bericht door hjvbft »

Er kan ook overgestapt worden op SpotLite. Hierbij kan een database geïmporteerd worden.
Het maakt mij verder weinig uit of iemand Spotnet, SpotLite, SpotWeb, µSpotted, SpotGrit of een website variant (zal geen namen noemen) gebruikt. Allemaal gebruiken ze dezelfde spots en bij de meeste worden toegevoegde spots ook bij de andere programma's/ sites zichtbaar.

Het gebruik van een decentrale database heeft de toekomst. De usp (en in mindere mate de isp) die hier geen rekening mee houd zal op de lange termijn klanten verliezen.

gowest
Usenet: tweaknews
Internet: kpn

Bericht door gowest »

rooy020 schreef::D Wat bij mij heeft geholpen is in de map (voor windows7) C:\ProgramData\Spotnet het dbc en dbs bestand benoemd naar old, spotnet opnieuw opgestart en kreeg weer zo'n 39000 spots binnen.
news.tweaknews.nl.dbcold
news.tweaknews.nl.dbsold

hans v rooy
bedankt voor deze tip heeft gewerkt kan nu weer spots van 234 oud lezen
groeten eric

andreos
Usenet: spotnet
Internet: tele2

Bericht door andreos »

bedankt bij mij heeft het ook gewerkt 64.583 spots gevonden en dat met een headerretentie van ongeveer 25 dagen :o :o
groetjes andreos
quote verwijderd
- MariaK

BadHorsie
Usenet: TweakNews

Bericht door BadHorsie »

hjvbft schreef:@DarkChild: Een gebruiker kan een verzoek doet om een hogere header/tekst retentie voor het optimaal kunnen gebruiken van hun server i.c.m. Spotnet. Als hiermee niets word gedaan overstappen naar een usp die dit wel kan.
Ik denk dat zo'n verzoek aan de USP een grotere kans maakt als we erbij kunnen vertellen om welke groepen het gaat, dan is het voor hen wellicht peanuts (als ze zich een beetje klantvriendelijk opstellen). Dan moeten ze nog wel even hun best doen om de oudere posts alsnog ergens op te halen, anders groeit die retentie nog maar met 1 dag per dag (dan heb je er dus niets aan).

Ik heb bij m'n ISP een prima Newsserver (2 jaar retentie), maar zoals genoemd, headers slechts 25 dg. Ze zeggen terecht gebruik voor de rest maar nzb's dat is veel efficiënter. Was ook geen probleem, Spotnet bewaart de spots wel in de database. Ik heb nog geen problemen met 1.7.6 maar ik begrijp dat ik niet meer op bugfixes hoef te rekenen.
Een officiële mogelijkheid om een database te importeren in Spotnet bestaat nog niet. Er kan een verzoek gedaan worden in de Spotnet feature tracker als dit nog niet gedaan is.
dat is een idee, of in een add-on zoals DBcleaner?
andreos schreef:bedankt bij mij heeft het ook gewerkt 64.583 spots gevonden en dat met een headerretentie van ongeveer 25 dagen
Tja, ik heb nu 418.000+ in m'n Spotnet 1.7.6 DB.

hjvbft

Bericht door hjvbft »

Er is geen addon voor het importeren van een database voor Spotnet.
Er is ook geen addon om een Spotnet 1.7.6 database om te zetten naar een Spotnet 1.8.1 database.

De groepen die Spotnet gebruikt voor de headers zijn: free.pt, free.usenet, free.willey
Actuele leeftijd oudste Spotnet spot = free.pt
Actuele leeftijd header oudste Spotnet spot = free.pt Toelichting verschil
Actuele leeftijd header oudste Spotnet reactie = free.usenet
Actuele leeftijd header oudste Spotnet spammelding = free.willey

[off-topic]
Bij een verzoek kan ook meteen een verzoek gedaan worden voor de groep free.ucp (usenet collector, gebruikt niet de Spotnet spots). Deze groep word gebruikt voor alles (spots, reacties, moderatie).
[off-topic]

Het zijn allemaal textgroepen. Deze hoeven niet veel ruimte te kosten op de usenet server.
Het alsnog beschikbaar maken van oude headers is mogelijk. Bijvoorbeeld Hitnews heeft dit gedaan.
Eweka heeft de headers van "textnews.eweka.nl" ook op andere servers beschikbaar gemaakt (bijv. news.eweka.nl, reader.eweka.nl). XS News had eerst ook een lagere header retentie en heeft dit verhoogd en zo zullen er wel meer zijn.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp
Spot-net.nl Forums : Disclaimer