Mijn visie voor spotnet

Oude of gesloten topics van spot-net.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team

Topicstarter
jbakers
Answers: 0
Leeftijd: 43

Mijn visie voor spotnet

Bericht door jbakers »

Laat ik ten eerste beginnen met dank je wel!
Spotnet > een mooi en zeer welkom alternatief nu FTD er bijna mee (moet) stoppen.
Dit topic is absoluut geen aanval op de beheerder(s) / maker(s) van spotnet en de bijbehorende software, of om hen te vertellen hoe het allemaal wel en niet moet.
Nu dat gezegd is de reden van dit topic:

De toekomst voor spotnet baart mij ernstig zorgen, en wel om de volgende redenen:
  • NZB-knop: je kan met dit programma rechtstreeks NZB's downloaden, iets wat FTD in vroegere versies ook bezat, maar omwille van Brein dit eruit heeft gehaald.
  • Direct linking nzb's: als je niet gebruik maakt van de NZB-knop dan kun je rechtstreeks een NZB-index openen in het programma zelf, ook iets wat in een later stadia van FTD niet meer mogelijk was, alsmede de URL naar een nzb in reacties.
  • Toevoegen: Het toevoegen van posts, is het onmiskenbaar toegeven van uploaden, iets wat Brein sowieso aanleiding zal geven om stappen te ondernemen.
Dit zijn de belangrijkste punten maar er zijn er nog meer.

Toegegeven: Het zal een zware dobber zijn voor Brein om actie te ondernemen tegen spotnet en dan ook daadwerkelijk resultaten te boeken, maar Brein zou Brein niet zijn om onbegaanbare paden begaanbaar te maken...
Het enigste dat ze hoeven te doen in principe is de maker van het programma te vinden en die aan te pakken..

Ik zou het gewoon erg jammer vinden spotnet weer snel te zien verdwijnen.

My 2 cents
Hasta la victoria, siempre!

Mr.Cartmenez

Re: Mijn visie voor spotnet

Bericht door Mr.Cartmenez »

Je hoeft je niet druk te maken, het programma kan verboden worden, maar de database (waar het om draait) staat decentraal opgeslagen. Als het programma verboden wordt zal het downloaden van updates en install files iets moeilijker worden. En zelfs wanneer ze de maker vinden, zweven er al genoeg kopieen van de install files rond op het internet.
Gr,

Mr. Cartmenez

"How do I reach these keedz?"
- Eric Cartman as Mr. Cartmenez in episode "Eek, a Penis!"

Darthvader
Usenet: Hitnews
Internet: Caiway

Bericht door Darthvader »

Usenet blijft Usenet, dan gaan we toch weer zoals vroeger ouderwets headers ophalen en lekker zoeken :D
En er is altijd nog zie iets als Supersearch in Newsleecher, hiermee kan je ook veel zoeken en vinden.
Voorlopig ben ik van mening dat ze de ontwikkelaar niet snel zullen vinden.

MarkmanB

Bericht door MarkmanB »

Mijn zorg is er 1 van andere aard. Ik voorzie dat het uit de hand gaat lopen op Spotnet, als er niet heel snel gemodereerd kan worden. Ik vraag me af of dit technische gezien wel mogelijk is. Ik heb daar zelf wel wat ideeën over.

Het barst nu al van die zogenaamde grappenmakers (categorie 12-16 jaar?) die menen lollig te zijn door een post aan te melden, of bericht achter te laten, onder het pseudoniem Tim Kuik. Er staan intussen al divere fakeposts in, of andere puberale shit (kuddoos te koop) wat je niet in je database wilt hebben. Voor je het weet kun je een kwartier gaan zoeken, voordat je een fatsoenlijke post hebt....

Er bestaat zoiets als usenet/internet etiquette, maar dat is helaas niet aan een ieder besteed. De praktijk op internetfora wijst nu eenmaal uit , dat het vroeg of laat altijd uit de hand gaat lopen, als er geen moderators zijn. Sommige mensen moet je nu eenmaal hard tot de orde roepen, of nog liever: voorgoed bannen. Kortom, ik houd mijn hart vast. Waar gaat dit naar toe.....

Mr.Cartmenez

Usenet etiquette is inderdaad niet aan iedereen besteed, ik vraag mij ook af op de spots uberhaupt te modereren zijn.
Gr,

Mr. Cartmenez

willemjanvv

Bericht door willemjanvv »

Dank voor dit topic, ik twijfelde een tijdje terug al of ik er 1 moest starten, heb er toen voor gekozen het niet te doen, aangezien ik BREIN niet wil voeren met informatie over de sterktes en zwaktes van Spotnet. Het is er nu toch, dus ik dacht laat ik mijn vragen omtrent dit onderwerp maar hier plemplen.

- Aangezien Spotnet open-source is, dan betekent dit dat er geen officiële maker is? Er moet uiteraard iemand zijn die begonnen is met bouwen, maar als dit goed anoniem is gedaan, dan kan niemand daar toch achter komen? De eigenaar is in dit geval het internet, correct me if im wrong?

- Als er geen centrale servert is, en die NZB's automatisch worden aangemaakt naar aanleiding van wat er op het usenet staat, dan is dit toch geen probleem? Andersom wel, een spot aanmelden van iets dat je gaat posten, maar spots op spotnet staan toch al op het usenet dus stimuleer je uploaden toch niet? Het is er namelijk al? Of heb ik het verkeerd?

- Als Brein Spotnet zou willen stoppen, dan zouden ze het complete usenet moeten slopen toch?

- Misschien is het wel slim om dit forum te verplaatsen naar een andere (buitenlandse) host. Lijkt me moeilijk voor Brein?

Gast

Bericht door Gast »

Er is wel een centrale signing server.
Als die plat gaat kunnen er geen spots aangemeld worden.

--------------------------

Zonder moderatie zal spotnet snel verdwijnen

Mr.Cartmenez

- Aangezien Spotnet open-source is, dan betekent dit dat er geen officiële maker is? Er moet uiteraard iemand zijn die begonnen is met bouwen, maar als dit goed anoniem is gedaan, dan kan niemand daar toch achter komen? De eigenaar is in dit geval het internet, correct me if im wrong?
Klopt, de originele maker is Drazix, is actief op Tweakers en FOK.
- Als Brein Spotnet zou willen stoppen, dan zouden ze het complete usenet moeten slopen toch?
Ja :)
- Misschien is het wel slim om dit forum te verplaatsen naar een andere (buitenlandse) host. Lijkt me moeilijk voor Brein?
Dit forum is niet strafbaar, wij zijn dan ook op geen enkele manier gelieerd aan Spotnet, wij bieden louter ondersteuning en hulp.
Gr,

Mr. Cartmenez

Val

Bericht door Val »

Wat ik begrepen heb uit het laatste vonnis is dat het stimuleren (kudo's requests) van uploads niet mag.
Nou vind ik het eerste vrij twijfelachtig, aangezien dat een reactie(bedankje) achteraf is dus het zet m.i. niet direct ergens toe aan. En voor beiden geldt dat de goeden onder de kwaden lijden, aangezien je mensen in eerste instantie verzoekt te spotten en niet te posten.
Wat dat betreft vraag ik me af of er niet simpelweg met een soort "Legal notice" gewerkt kan worden, zoals die verschijnt bij een zoektochtje op nzbindex. Blijkbaar is dat (icm notice and take down) voldoende om hun in "the clear" te houden.
Voor een spotnet zou zo'n legal notice met name moeten wijzen op het feit dat het gaat om wijzen op te downloaden materiaal op usenet, zonder verantwoording voor wat er met dat materiaal gedaan moet worden.

Het probleem met fake posts is inderdaad een issue. Om die te filteren zal er toch ergen een soort van moderatie plaatsvinden. Het punt dat je nu ook met willekeurig welke naam kan spotten is natuurlijk ook niet bevorderlijk voor de reputatie van sommige spotters van het eerste uur.
Een soort registratie bij een of ander forum, waar een spotter zich eerst moet opgeven om te spotten, waarbij de eerste (x aantal) spot(s) door een moderator team worden geverifieerd alvorens een handtekening te verlenen, zou misschien een wat tragere opstart geven, maar zo kan wel het kaf van het koren gescheiden worden.
Gesloten Vorig onderwerpVolgend onderwerp
Spot-net.nl Forums : Disclaimer