Copyright schandaal Buma topman Gerrits gelinked aan Brein

Moderator: Moderator Team

Topicstarter
MoriArty
Answers: 0

Copyright schandaal Buma topman Gerrits gelinked aan Brein

Bericht door MoriArty »

Buma Stemra weigert geld af te dragen voor auteursrechten anti kopiëer spotje; bestuurder Gerrits ontpopt zich als zakkenvuller.

Bestuurslid Jochem Gerrits van Buma/Stemra gebruikt zijn functie om geld op te strijken van auteursrechten die nog uitbetaald moeten worden. Gerrits is naast bestuurslid van de rechtenorganisatie ook de eigenaar van muziekuitgever High Fashion Music en heeft aangeboden om in die hoedanigheid een claim van componist Melchior Rietveldt op Buma/Stemra over te nemen.

Rietveldt heeft in 2006 voor een anti-kopieer spotje muziek gecomponeerd. Dit spotje is -zonder dat hij dit wist- in bioscopen vertoont en op een groot aantal DVD's terechtgekomen. Daarvoor zou de componist per vertoning en gemaakte kopie een vergoeding moeten ontvangen van Buma/Stemra, maar de organisatie weigert al sinds 2007 werk te maken van zijn claim. Daardoor loopt hij mogelijk miljoenen mis.

Gerrits heeft componist Rietveldt voorgesteld de rechten op de muziek over te dragen aan zijn eigen uitgeverij. Door zijn functie als bestuurslid bij Buma/Stemra zit hij dichter op het vuur en kan hij er naar eigen zeggen voor zorgen dat Buma/Stemra wél over de brug komt. Voor deze dienst ontvangt Gerrits één-derde van de claim. Dit bedrag kan oplopen tot enkele miljoenen.

“Als ik wat zou ontvangen, ontvangt hij altijd nog twee keer zoveel dan ik. Kijk, nu heeft hij niets; alles wat ik los kan peuteren, daarop pakt hij toch mooi 66 procent.” – Aldus Jochem Gerrits in het door Pownews opgenomen gesprek.

Search Copyright Corruption Scandal Surrounds Anti-Piracy Campaign
Ernesto December 1, 2011 113 brein,

Anti-piracy group BREIN is caught up in a huge copyright scandal in the Netherlands. A musician who composed a track for use at a local film festival later found it being used without permission in an anti-piracy campaign. He is now claiming at least a million euros for the unauthorized distribution of his work on DVDs. To make matters even worse, a board member of a royalty collection agency offered to to help the composer to recoup the money, but only if he received 33% of the loot.

BREIN director Tim Kuik, whose organization is accused of distributing the unauthorized copies, noted to TorrentFreak that this is a contractual issue in which BREIN is not involved. Kuik further said that BREIN is not the distributer nor the client in this case.

Whatever BREIN’s role in this case, there is little doubt that someone in the movie industry failed to pay the composer. And instead of standing up for the rights of a musician, a board member of the music royalty collection agency tried to exploit the situation for financial gain.

Een lang verhaal staat op:
Torrentfreak.com

Als iemand nogtwijfels had.

JohnDeLui
Usenet: Newsleecher R-T-G
Internet: Ziggo & Telfort

Re: Copyright schandaal Buma topman Gerrits gelinked aan Bre

Bericht door JohnDeLui »

Als het niet zo triest was.... zou het als muziek in mijn oren klinken.

Brein dat auteursrechten weigert te betalen.... Buma Stemra dat zoals gebruikelijk de eigen zakken vult en de artiest vergeet... En samen ondertussen een heksenjacht op sharewebsites en 'Jan Kleineman' ontketent.

Leuk toch hoe ze hun geloofwaardigheid te grabbel gooien.
Why isn't there mouse-flavoured cat food?

asenegawa
Usenet: Astraweb
Internet: Phoenix NAP

Bericht door asenegawa »

Wanneer het iemand van the Piratebay of andere sites betrof en die zou zo'n corrupte streek uithalen dan kwamen er kamervragen en reageerden de politici hevig verontwaardigd.
Nu hoort men niets vanuit Den Haag en zwijgen ze in alle talen.
Tja....dat geeft te denken. Toch?
I'm trying to be...who I really am...the true me...

Carnifex
Usenet: Supernews
Internet: Ziggo Z3

Bericht door Carnifex »

asenegawa schreef:Wanneer het iemand van the Piratebay of andere sites betrof en die zou zo'n corrupte streek uithalen dan kwamen er kamervragen en reageerden de politici hevig verontwaardigd.
Nu hoort men niets vanuit Den Haag en zwijgen ze in alle talen.
Tja....dat geeft te denken. Toch?
Naar mijn weten heeft D66 weldegelijk om opheldering gevraagd. Er was laatst een interview met Henk Westbroek (een van de bestuursleden van bumra/stemra) en die verklaarde dat het normaal was dat 33% van de omzet naar bumra/stemra gaat, 33% naar de artiest en 33% naar nog iets anders (DVDs/CDs dacht ik).
Sowieso zijn die verhoudingen TOTAAL belachelijk. 1/3 naar die klote zakkenvullers die zich auteursrechtenbeschermers noemen !? Wat doen die mensen er nou voor behalve de componisten een partij uitknijpen ??

Ook bevestigde Henk Westbroek dat omdat dit ene bestuurslid een "fout" begaat het niet hoeft te betekenen dat de rest van het bestuur ook zo is. Dat vind ik dus al helemaal belachelijk want daarmee zegt hij eigenlijk dat de rest niet deugt en alleen hij wel. "Je eigen hachje redden" noemen ze dat.

Die organisaties zijn gewoon criminele bewegingen waar wij als belastingbetalers gvd nog voor bijdragen ook !!! Die lui hebben VEEL te veel macht en dat moet nu kappen anders gaat het helemaal fout met de mensenrechten.

Nog iets interessants: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3380/muz ... emra.dhtml
en: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2824/Pol ... ptie.dhtml

Gewoon de regeltjes overtreden en dan je handjes ervanaf trekken "ikke niet hoor!", jaja zo zitten de meeste schimmige instanties in elkaar tegenwoordig.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp
Spot-net.nl Forums : Disclaimer