Gebruikt spotnet alleen nederlandse nzb?

Moderator: Moderator Team

Topicstarter
payload
Answers: 0
Usenet: ewaka
Internet: ziggo

Gebruikt spotnet alleen nederlandse nzb?

Bericht door payload »

Hi,

Ik ben nieuw met usenets en had een paar vragen hoe spotnet nu werkt!

Stel ik gebruik eweka met spotnet, zie ik dan alleen de files van de eweka server?
Of haalt eweka ook bestanden van bijv USA usenet servers? of alleen van andere nederlandse usenet servers?
Of werkt het helemaal anders?

Als eweka alleen bestanden van zichzelf host (die geupload worden door nederlandse mensen, want dat zijn de gebruikers)
Heb je eigenlijk alleen maar bestanden van nederlanders met andere woorden veel minder dingen om te downloaden.

Maar als elke usenet server met alle andere servers deelt, maakt het niet uit bij welk usenet server je gaat iedereen heeft dezelfde files, alleen prijs/data pakket is anders.

Nu had ik nog een vraag over spotnet!
Werkt het ook bij Buitenlandse usenets?

En als je met spotnet bijv op eweka zit, zie je dan alleen de bestanden die zijn toegevoegd met spotnet?
Of maakt hij een "index" van de server en laat alles?

Alvast hartelijk dank!
Dit zijn waarschijnlijk achterlijke vragen, ik heb met alles gedownload p2p torrents.
Ben niet compleet achterlijk:P maar naar paar uur in lezen zie ik door de bomen het bos niet meer zien. :)
Verplaatst naar vragen en problemen met de tag opgelost.
- KoffieBo0N

Carnifex
Usenet: Supernews
Internet: Ziggo Z3

Re: Gebruikt spotnet alleen nederlandse nzb?

Bericht door Carnifex »

Er is niet zoiets als een buitenlandse usenet. Usenet kan je zien als een groot forum waar berichten kunnen worden geplaatst met bestanden als attachment.

Er zijn verschillende topics (bijv: a.b.boneless of a.b.nl) en daar worden dan die berichten geplaatst. Er kan dus internationaal worden gepost op dezelfde topics.
Vaak maken landen gebruik van in dit voorbeeld a.b.nl om films met nl ondertiteling te posten. Dus om een beetje "on-topic" te blijven.

In amerika is het gebruik van usenet zwaar illegaal en je wordt daar ook strafrechtelijk vervolgd als je provider er achter komt. Nederland zijn zo'n beetje de grootste gebruikers (lees: misbruikers) van dit grote "forum".

En er zijn geen achterlijke vragen, voor mij was het in het begin ook verwarrend :).

Eweka is een payserver welke enkel de toegang verschaft de informatie uit het "usenet" om te zetten in leesbare bestanden. Vergelijk het met bijv. een forum waar je voor moet betalen om de inhoud te kunnen zien.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hjvbft

Bericht door hjvbft »

Usenet bestaat uit een wereldwijd netwerk van servers welke berichten met elkaar uitwisselen.
Hierdoor is een bericht geplaatst op één server te downloaden via een andere servers.

Hoelang het bericht beschikbaar is op een specifieke server ligt aan de retentie.

Spotnet kan gebruikt worden met elke usenet server als voldaan word aan:
- Server heeft headers (er zijn enkele servers die geen of weinig headers hebben).
- Server heeft free.pt (spots), free.usenet (reacties), free.willey (mod meldingen) en alt.binaries.ftd (nzb)
- Server heeft een goede header retentie en een goede compleetheid
- Makkelijkste is als een server gebruikt word die voor alle 3 de onderdelen (headers, downloads en uploads) één serveradres gebruikt. Als dit niet zo is kan het ingesteld worden via servers.xml.

Nieuwsgroepen - Inleiding voor beginners
Spotnet handleiding
SpotLite handleiding

Eweka en Spotnet

Topicstarter
payload
Usenet: ewaka
Internet: ziggo

Bericht door payload »

OK nu is het mij helemaal duidelijk :) super!

Bedankt :)
Gesloten Vorig onderwerpVolgend onderwerp
Spot-net.nl Forums : Disclaimer