Verbod op downloaden ,Teeven wil de wet aanpassen

Oude of gesloten topics van spot-net.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team

Carnifex
Answers: 0
Usenet: Supernews
Internet: Ziggo Z3

Re: Verbod op downloaden ,Teeven wil de wet aanpassen

Bericht door Carnifex »

Ze maken een enorme fout als ze het downloaden illegaal gaan maken (en ook daadwerkelijk bestraffen), niemand heeft er dan meer baat bij.
Mensen gaan niet ineens meer consumeren als hun vrijheid aan banden wordt gelegd ;)

Ze zorgen dat "belangenorganisaties" af worden geschaft want die zijn niet meer nodig en de artiesten zelf gaan ook heus niet meer eraan verdienen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Artifex
Usenet: sunnyusenet
Internet: ziggo
Leeftijd: 49

Bericht door Artifex »

Laatste nieuws:

http://tweakers.net/nieuws/67534/downlo ... pdate.html

Weet niet goed wat ik er nu van moet afleiden...

Psion
Leeftijd: 41

Bericht door Psion »

Ik eigenlijk ook niet moet ik eerlijk bekennen...
Klinkt alsof hij geen idee heeft waar hij het over heeft...
Maar goed thanks voor de update!
Veel woorden weinig wol, klinkt niet echt zinvol.
It's just me, nothing more nothing less

ManiaK

Bericht door ManiaK »

Hmmm...dit artikel is van 28 mei 2010!! Het gaat over het grote downloaddebat van 27 mei 2010. Niet zo actueel, dus.
(Overigens was dit vlak voor de tweede kamer verkiezingen, volgens mij verklaart dat waarom het een beetje een vreemd verhaal is. Hij liep toen natuurlijk op eieren om geen stemmen te verliezen...)
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."

Afbeelding
===============================
Ik beantwoord geen ondersteuningsvragen via PB
===============================

Psion
Leeftijd: 41

Bericht door Psion »

Heb dus compleet over de datum heen gelezen....
dacht dat het een update was...
vond het al raar dat ik em niet kon terugvinden in het nieuws van de dag.
thanks voor je oplettendheid!
Veel woorden weinig wol, klinkt niet echt zinvol.
It's just me, nothing more nothing less

Tom-tom-club
Usenet: SunnyUsenet
Internet: Kpn

Bericht door Tom-tom-club »

ik maak mijn geen zorgen ze doen maar .ik wil graag de eerste zijn die gepakt wordt , sterker nog ik bied mijn bij deze aan
ze hebben geen poot om op te staan,

Tom-tom-club
Usenet: SunnyUsenet
Internet: Kpn

Bericht door Tom-tom-club »

Carnifex schreef:Ze maken een enorme fout als ze het downloaden illegaal gaan maken (en ook daadwerkelijk bestraffen), niemand heeft er dan meer baat bij.
Mensen gaan niet ineens meer consumeren als hun vrijheid aan banden wordt gelegd ;)

Ze zorgen dat "belangenorganisaties" af worden geschaft want die zijn niet meer nodig en de artiesten zelf gaan ook heus niet meer eraan verdienen.

ik weet nog heel goed toen ze weer eens een super idee hadden om het uit eten niet meer aftrekbaar te maken
binnen2 jaar was er meer dat 30% van de horeca in zwaar weer :lol: En het werd meteen terug gedraaid en nu komen de kabelaars en kpn en zeer zwaar weer let maar op!! net als de beroemde kerstpakket maatregel ook terug gedraaid deze mensen leven in een sprookje snappen niks van de it wereld en zijn gebruikers cq aanbieders ze laten zich informeren
door een duister bedrijf genaamd brein .Met aan het hoofd een man die niet schroomt voor afpersing cq bedreigingen

Artifex
Usenet: sunnyusenet
Internet: ziggo
Leeftijd: 49

Bericht door Artifex »

Persoonlijk denk ik niet dat mensen na een downloadverbod hun abonnement gaan verlagen.
Ik denk dat iedereen die voordien veel downloade gewoon weer verder gaat, maar dan underground.
Tenslotte is het een hobby, wat ben je met een pc als je niet kunt downloaden...niet veel.
Ik denk ook dat als er een downloadverbod komt, mensen nog veel minder gaan kopen, al was het louter uit protest.
Ben wel erg benieuwd wat de toekomst ons brengt, het kan zelfs zijn dat met het verbod nog meer gedownload word, iets wat niet mag is altijd aantrekkelijker dan als het wel mag. :)

Carnifex
Usenet: Supernews
Internet: Ziggo Z3

Bericht door Carnifex »

Er zijn altijd manieren om toch te downloaden, ze kunnen het gewoonweg niet tegengaan. Ookal verbieden ze usenet, het blijft een kat-en-muis spelletje en ze spelen het met een gevaarlijke tegenstander (kijk wat er gebeurd met sony en wat er gebeurd is na het veroordelen van hackers, uploaders, ed).
Ze kunnen het "probleem" beter bij de root aanpakken ipv de symptomen bestrijden. Dwz, legaal aanbod toegankelijker maken en consumenten stimuleren in plaats van steeds maar weer meer laten betalen voor weet ik veel wat allemaal.
Alles wordt alleen maar duurder en uiteindelijk stort het toch allemaal in.

De politiek heeft hier sowieso een hand in en het maakt niet uit welke kleur/kant er aan de macht is. De rechtse (lees: VVD rechts) macht zorgt ervoor dat de burger meer moet gaan betalen (ja ook de rijkere inderdaad). De linkse macht gaat de grote consument hard aanpakken en de kleine consument meer geven. Het punt is, het kost VEEL te veel energie (lees: geld) om "armere" consumenten meer vrijheid te geven.
Dit zie je ook bij de derde wereldsteun. We geven honderden miljoenen per jaar uit van ons belastinggeld aan landen als afrika, griekenland, etc. Wat zijn ze er op vooruit gegaan? niks, erger nog ze zijn alleen nog maar verder achteruit gegaan! Wie is er minder van geworden? WIJ, nederlanders.
Ditzelfde zal gebeuren als men probeert meer geld los te peuteren bij de rijkere burger (en dan bedoel ik niet de rijke burgers uit de politiek, want die WINNEN ALTIJD!). Robin Hood tafarelen lopen net zo goed fout af.

Ik zeg het nu alvast, het gaat fout en goed ook. Als de huidige overheid zo doorgaat komen er burgeropstanden, want op een gegeven moment is het geld gewoonweg OP. Het maakt ook niks meer uit of nu de roden aan de macht komen, want die verzieken het net zo hard op hun eigen manier.

/ochtendpolitiekmodus uit
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wheaten
Supporter
Usenet: Sunny
Internet: Ziggo
Leeftijd: 110

Bericht door Wheaten »

5 miljoen Nederlanders downloaden uit illegale bron

Maandag 6 juni 2011

Er zijn in Nederland 5 miljoen mensen die regelmatig bestanden uit het illegale circuit downloaden. Alleen al voor de muziekindustrie loopt daardoor de schade op tot 100 miljoen euro per jaar.

Dat concludeert onderzoek- en adviesbureau Considerati na een zo breed mogelijke studie waarin onderzoeken rondom de downloadperikelen naast elkaar zijn gelegd. Volgens de onderzoekers is de totale schade die de entertainmentindustrie in Nederland oploopt door downloads uit illegale bron nog niet in kaart gebracht.

Gemiste inkomsten
Wel is er volgens Considerati uit de verschillende onderzoeken op te maken dat er een negatief effect is op de inkomsten van de entertainmentindustrie door het illegaal verspreiden van auteursrechtelijk beschermde content. Voor muziek worden de gemiste inkomsten door het niet betalen voor content (de substitutiegraad) in de verschillende wetenschappelijke onderzoeken geschat op tussen de 5 en 30 procent, met 20 procent als de meest voorkomende schadepercentage. Het gaat om kosten die de industrie misloopt doordat mensen de content gratis downloaden en uiteindelijk niet betalen voor de muziek.

Algemeen wordt aangenomen dat de gemiste inkomsten in de filmindustrie hoger zijn doordat films meestal maar één keer worden bekeken. Ook de games- en e-bookindustrie zouden meer schade oplopen door downloads uit illegale bron omdat ook die media, net als films, maar eenmalig worden gebruikt. Dit is niet met zekerheid te zeggen omdat er geen specifiek onderzoek is gedaan naar de effecten op deze industrieën, concluderen de onderzoekers.

Winst voor consumenten
De Nederlandse muziekindustrie loopt op jaarbasis maximaal 100 miljoen euro mis. Ter vergelijking: in 2010 was de totale omzet van de muziekindustrie 218 miljoen euro. De verloren 100 miljoen aan omzet leidt volgens het onderzoek tot verloren bedrijvigheid, verloren banen en minder belastinginkomsten.
"Met andere woorden, de consument houdt het geld in zijn zak", concluderen de onderzoekers (pdf). Dit leidt tot een winst voor de consument die over 2009 in totaal geraamd is op 200 miljoen euro. Een deel van die consumentenwinst gaat direct ten koste van de entertainmentindustrie, de genoemde 100 miljoen euro. Er blijft daarnaast 100 miljoen euro over als winst voor de consument.

Feiten op tafel
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de NVPI, de branchevereniging voor de entertainmentindustrie. De bedoeling van het onderzoek is een eind te maken aan de discussie over of downloaden nou wel of geen invloed heeft op de businessmodellen van de entertainmentindustrie in Nederland.
"We hebben geprobeerd om er een zo objectief en neutraal mogelijk verhaal van te maken", zegt Bart Schermer, partner bij Considerati. Het is de bedoeling dat het rapport gebruikt kan worden door voorstanders en tegenstanders in de filesharediscussie als een gemeenschappelijke feitenbasis. De discussie wordt tot nu toe vaak gepolariseerd gevoerd. Voor- en tegenstanders halen alleen onderzoeken aan die hun goed uitkomen. Daar probeert dit onderzoek een eind aan te maken. "Ongetwijfeld zullen er een aantal dingen in staan waar mensen het niet mee eens zijn of die ze controversieel vinden. Maar voor ons is het gewoon belangrijk dat er eindelijk eens een keer - wat ons betreft in ieder geval - een feitenbasis ligt."

Externe controle
Als die er ligt dan kan de discussie constructief worden doorgezet, in plaats van iedere keer in dezelfde discussie te verzanden. Om te voorkomen dat de NVPI het onderzoek naar zijn hand kon zetten werd er door Considerati een begeleidingscommissie samengesteld die het project controleerde met daarin onder andere oud SP Kamerlid Arda Gerkens, internetjurist Arnoud Engelfriet, maar ook vertegenwoordigers van BUMA/Stemra, Universal MUsic Nederland en de NVPI zelf.
"Ik ben tevreden met de manier waarop dit rapport is gedaan", zegt internetjurist Arnoud Engelfriet, die regelmatig opkomt voor de belangen van filesharers. "De voors en tegens zijn op een rijtje gezet, er is veel onderzoek bij elkaar geharkt en daar blijkt volgens mij wel uit hoe het zit." Daardoor moet er nu verder gekeken worden naar de mogelijke gevolgen. "Het staat nu op zich wel vast dat er enige schade is, en de vraag is dan: 'Hoe groot is die schade? Vijf procent? Twintig Procent? Dertig procent?'"

Discussie constructief voortzetten
Volgens Engelfriet is het nu zaak om de discussie naar een hoger plan te tillen en met de feiten uit dit onderzoek in het achterhoofd de gesprekken tussen beide partijen constructief te maken. "Het is nu denk ik wel het moment om te zeggen: nu hebben we de feiten, laten we nu eens de inhoud bekijken. Wat gaan we doen? Welke mogelijkheden hebben we? En wat willen we nou eigenlijk?" Wat Englfriet betreft gaat de discussie daar vaak over de schreef en wordt er te snel gezegd dat er niets gedaan moet worden of aan de andere kant een downloadverbod voorgesteld.

Ook Schermer van Considerati ziet dat het daar vaak fout gaat. Het is dan ook de bedoeling van de onderzoekers en de controlecommissie dat dit document kan dienen als basis voor een goede discussie, bijvoorbeeld in de Tweede Kamer.

Auteur: Loek Essers
Bron: WebWereld.nl
Gesloten Vorig onderwerpVolgend onderwerp
Spot-net.nl Forums : Disclaimer