xZx schreef:
Een blacklist (een persoonlijke! voordat sommigen gaan trappelen met hun voetjes...

) lijkt mij daarom nog steeds zinnig.
Als het id niet verandert bij een andere provider, zal het veranderen bij een ander ip adres. (veel providers werken niet eens met een vast ipadres) Iets anders is niet mogelijk.
Hoe dan ook, het id is nooit permanent of eenduidig. Op eenvoudige wijze kan dit worden omzeild.
Ik schreeuw niet harder, maar zeg ook nog een keer, dat een ander voor mij niet mag bepalen wie wel of niet op een blacklist zou moeten komen. Dat bepaal ik zelf wel. Misschien vind ik spam wel heel erg leuk, krijg ik eindelijk eens mail
Daarom zijn toevoegingen aan een blacklist door een ander voor mij uit den boze. Wat zijn de criteria waarop iemand anders een (vermeende) spotter op een blacklist plaatst.
Een white list zoals voorgesteld kan een tussenoplossing zijn indien je je ergert aan alle fake.
Spotnet zal zich oplossen door alle spam, daar hebben we Brein niet voor nodig. Maar ik blijf hopen
En ik ben het eens, dat opensource natuurlijk altijd beter is, niet te traceren, permanente verbeteringen etc etc