Fout tijdens het starten van SABnzbd: Bekijk de logfile. deel 3000

Gebruikers helpen andere gebruikers. Als je hulp nodig of een probleem hebt , post het dan hier.

Moderator: Moderator Team

Forumregels
LEES: Forum Regels!

Topicstarter
Panicore
Answers: 0
Usenet: Spotnet
Internet: Odido

Fout tijdens het starten van SABnzbd: Bekijk de logfile. deel 3000

Bericht door Panicore »

Support Request Template

Welk spotX programma gebruik je?: Spotnet Classic
Wat is de versie van het spotX programma?: 1923
Wat is je besturingssysteem?: Windows 10
Wat is de versie van het besturingssysteem?: 64bits
Welke Usenet Provider heb je?: Eweka
Welke Internet Provider heb je?: Odido
Welk Anti-Virus/Firewall programma gebruik je?: x
Met welk programma download je?: Spotnet
Wanneer begon je probleem?: Sinds terugkomst van mijn vakantie, 5 juni 2026. Voordat ik weg ben gegaan in mei deed alles het nog.
Geef een beschrijving van je probleem: Spotnet versie 1.9.2.3 geinstalleerd bij het starten van Spotnet geeft hij aan dat er een nieuwe versie 1.9.2.4 is en zodra ik op ja installeer klik krijg ik een raar bericht als hij op 10% staat. ''Error on getting segment: part10of172.''

Spotnet start normaal op, ik zie alle spots ( ook de nieuwe ), zodra ik erop klik dan zie ik ook het plaatje, de commentaren etc. Zodra ik op download klik of op kruisje duurt het heel lang en zie ik het balkje downloads starten dit duurt enkele minuten en dan staat er Fout tijdens het starten van SABnzbd: Bekijk de logfile. Ik zie zelf niks raars in die logfile maar ik weet niet waar ik moet kijken.

XML bestand.:

Code: Selecteer alles

<Spotnet>
  <Server Type="Headers" Server="textnews.eweka.nl" Username="xxxx" Password="xxxxx" Port="119" SSL="0" Connections="2" />
  <Server Type="Downloads" Server="newsreader1.eweka.nl" Username="xxxx" Password="xxxx" Port="119" SSL="0" Connections="10" />
  <Server Type="Uploads" Server="post.eweka.nl" Username="xxxx" Password="xxxx" Port="119" SSL="0" Connections="1" />
</Spotnet>
Generated by Support Toolkit SRT Generator.

Ik ben de wanhoop nabij en over een oplossing zou ik zeer dankbaar zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Ypsos
Moderator Team Lid

Re: Fout tijdens het starten van SABnzbd: Bekijk de logfile. deel 3000

Bericht door Ypsos »

@Panicore, Als ik het screenshot van "check poort" bekijk, zou daar ook 'Spotnet.exe' tussen moeten staan:
  • SABnzbd.exe
  • msedge.exe (Microsoft Edge <-standaard browser)
Afbeelding

"check poort" screenshot van een correct werkende Spotnet-versie:
Afbeelding
chrome.exe (Google Chrome browser <- standaard browser, omdat de SABnzbd-interface in Google Chrome geopend is via Bewerken -> SABnzbd -> SABnzbd openen)

Aangezien je aangeeft dat je een "een raar bericht als hij op 10% staat. ''Error on getting segment: part10of172.''"
Raad ik aan om Spotnet Classic 1.9.2.4 opnieuw te installeren.
  • Download Spotnet Classic 1.9.2.4
  • 1924_x64_Arm64_2026-06-01.rar uitpakken met WinRar
  • Sluit Spotnet en eventuele andere actieve toepassingen af
  • Start de installatie door te dubbelklikken op spotnet1924_x64.exe en volg de aanwijzingen...
  • Installeer deze versie gewoon over de bestaande versie heen.
...

Panicore schreef: 08 jun 2026, 13:27Fout tijdens het starten van SABnzbd: Bekijk de logfile. Ik zie zelf niks raars in die logfile maar ik weet niet waar ik moet kijken.
Zie Spotnet -> Help -> FAQ
ga naar Q en A
Oeps Fout tijdens het starten van SABnzbd: bekijk de logfile.
Afbeelding

Topicstarter
Panicore

Bericht door Panicore »

Hallo Ypsos,

Hartelijk dank voor je reactie. Ik heb je versie gedownload en geïnstalleerd. Dit was al een andere versie dan die ik had. Ik kreeg ook niet bij het opstarten van Spotnet de melding dat er een nieuwe versie was.

Ik heb alle stappen doorlopen in de FAQ sectie. Ik heb in mijn cmd venster:
C:\Users\Admin>taskkill.exe /f /im SABnzbd.exe
kreeg ik melding: ERROR: The process "SABnzbd.exe" not found.
( C/program files/Spotnet ) daar staat Spotnet en SABnzbd in.

TCP: er staat NIKS op port 8090 en 8080.
Ik heb daarna mijn SABnzbd vanuit de spotnet map los gestart ( versie 5.0.3 ) ik heb hier ingelogd met mijn Spotnet gegevens en hier stond alles ineens wel op OK en ook weer op port 8080.

Je kan ook zien ik heb weer de tool gestart om de test te doen voor de poort 8080 en 8090, beiden zijn ''geen resultaat ontvangen ( timeout ).

Als test heb ik bij instellingen: bewerken – downloadknop op downloaden gehad ( dit geeft elke keer de foutmelding na minuten ) en daarna heb ik hem zelfs op externe SABnzbd gezet. Toen kreeg ik geen melding en deed hij het downloaden en hij ging ook daadwerkelijk downloaden maar hij maakte de downloads niet af. In het begin ging het super snel en daarna bij de laatste millimeter duurde het uren / dagen omdat de snelheid naar 0.00001 ms ging.

Ik heb het Hosts bestand ook verandert, dit zorgde ervoor dat mijn spotnet alleen maar elke keer ‘’reageert niet meer’’ status kreeg. Dus dit heb ik weer teruggezet.

Wat ik nu ook doe, het lukt niet en er gebeurt niks. Ik kan niet downloaden via externe SABnzbd en zodra ik downloadknop doe dan krijg ik weer mijn Fout tijdens het starten van SABnzbd. Wat kan er nu nog fout gaan of zijn? Ik kom er niet echt meer uit zo.

Afbeelding

Afbeelding

Ypsos
Moderator Team Lid

Bericht door Ypsos »

Panicore schreef: 09 jun 2026, 16:09 Wat ik nu ook doe, het lukt niet en er gebeurt niks. Ik kan niet downloaden via externe SABnzbd en zodra ik downloadknop doe dan krijg ik weer mijn Fout tijdens het starten van SABnzbd. Wat kan er nu nog fout gaan of zijn? Ik kom er niet echt meer uit zo.
Oei, bijna alles geprobeerd (hopelijk geen cargo cult troubleshooting ;) ), maar over beveiligingssoftware of een firewall lees ik niets terug. Die zie ik ook niet ingevuld in het Support Request Template.

Neem even rustig de tijd, lees alles goed door en probeer stap voor stap de verschillende mogelijkheden. FAQ4(check met grafische weergave) en FAQ 6 overslaan.

Eerst even terug naar het begin, SABnzbd instellingen herstellen:
• Sluit Spotnet
• Start Spotnet Classic Support Toolkit
• Ga naar Bekijken/bewerken
• Klik op Reset SABnzbd (zie omschrijving in Help)

daarna
Begin met het controleren van je firewallinstellingen.
Fout tijdens het starten van SABnzbd: bekijk de logfile.
In veel gevallen wordt dit probleem veroorzaakt door beveiligingssoftware of een firewall.
Help schreef:Voorbeelden hiervan zijn KPN Veilig van F-Secure en Ziggo Safe Online van F-Secure, waarbij de DeepGuard -functie berucht is om het blokkeren van toepassingen, zie Spotnet en firewalls.
deze had je al gedaan, Spotnet.exe was niet te zien:
Help schreef:Daarnaast kan het probleem worden veroorzaakt doordat poort 8090 al in gebruik is door een andere applicatie, een poortconflict
zie Check poort
Check poort kun je nog een keer doen na "Reset SABnzbd" en firewallinstellingen controle.
Panicore schreef:Ik heb daarna mijn SABnzbd vanuit de spotnet map los gestart ( versie 5.0.3 ) ik heb hier ingelogd met mijn Spotnet gegevens en hier stond alles ineens wel op OK en ook weer op port 8080.
port 8080 ?
Afbeelding
De interne newsreader van Spotnet - SABnzbd luistert op poort 8090
SABnzbd standalone luistert op poort 8080

zie ook bij FAQ 5 :
Afbeelding

Topicstarter
Panicore

Bericht door Panicore »

Ik heb de SABnzbd gereset en heb daarna de FAQ vervolgstappen gevolgd.

Dankzij je bericht heb ik gekeken bij de firewall / beveiliging en dit is Kaspersky. Via Kaspersky heb ik de volgende poorten open / vrij van controle gezet:
NTTP
IMAP
NTTP SSL
IMAP SSL

Kaspersky had ik tot op heden nooit aangeraakt en alles stond wel automatisch op controle. In het verleden heb ik er nooit een probleem mee gehad. Verder heb ik geen enkele firewall of beveiliging aan.

Als ik Spotnet start dan doe ik dit altijd via Spotnet.exe en klik nooit op SABnzbd.exe los. Ik heb net handmatig SABnzbd gestart en toen stond er poort 8090. Dit is ook de afbeelding die ik toegevoegd heb.

Wat zie ik over het hoofd of zou ik nog kunnen doen?

Afbeelding

Ypsos
Moderator Team Lid

Bericht door Ypsos »

Panicore schreef:Kaspersky had ik tot op heden nooit aangeraakt en alles stond wel automatisch op controle. In het verleden heb ik er nooit een probleem mee gehad. Verder heb ik geen enkele firewall of beveiliging aan.
Foutmeldingen komen vaker voor na een Windows of Kaspersky update, zie
CtrlAltDel schreef: 24 aug 2024, 12:25 Het is een false detection en zou, mits je de laatste update van Kaspersky hebt, nu niet meer moeten voorkomen volgens mij (zelf geen Kaspersky gebruiker). De meldingen van Kaspersky bij VirusTotal zijn nu namelijk ook weg.

@TifKag soms ziet een antivirus programma iets als malware of iets dergelijks, terwijl dit helemaal niet zo hoeft te zijn. Dat is iets daar kunnen de makers van Spotnet niets aan doen, dat ligt bij Kaspersky waar ook dit soort fouten gerapporteerd kunnen worden en dan kijkt er iemand na. In dit geval ging het om een false detection vanuit Kaspersky.
TifKag schreef: 24 aug 2024, 13:02 Het werkt nu inderdaad, na de laatste virusdatabase update (24-8-2024 13:28) zonder problemen bij mij met Kaspersky.
Win 11 update:
mesa57 schreef: 01 sep 2025, 21:49 Voorlopige conclusie is dat microsoft met de laatste W11 update het .net sha1 algoritme om zeep heeft geholpen.
Aangezien ALLE spots en reacties die geplaatst worden daarmee ondertekend worden is dat het einde van Spotnet onder W11.
Enige oplossing is spotnet te gaan draaien in een virtuele machine onder bv. W10.
De gevolgen voor Spotweb zijn nog onduidelijk.

Voor de duidelijkheid: Het gaat alleen mis met de laatste W11 update (KB5064081) en het PLAATSEN van spots en reacties. Niet bij het lezen.
---------------

Kun je aangeven welke versie van Kaspersky je hebt (Standard, Plus, Premium of een oudere versie)?
Panicore schreef:Als ik Spotnet start dan doe ik dit altijd via Spotnet.exe en klik nooit op SABnzbd.exe los. Ik heb net handmatig SABnzbd gestart en toen stond er poort 8090. Dit is ook de afbeelding die ik toegevoegd heb.
:roll: "Ik heb net handmatig SABnzbd gestart" -> Is dat via Spotnet: Bewerken -> SABnzbd -> SABnzbd openen ?
Ypsos schreef:Check poort kun je nog een keer doen na "Reset SABnzbd" en firewallinstellingen controle.
Heb je die test nog een keer uitgevoerd?
Staat er nu ook ‘Spotnet.exe’ tussen?

Topicstarter
Panicore

Bericht door Panicore »

Ik heb de Kaspersky Total Security versie 21.3.10.391 (m). Dit betreft een betaalde versie. Mijn systeem is Win 10 Pro x64.

Als ik in Spotnet via bewerken: downloadknop - downloaden
Wanneer ik dan in Spotnet via bewerken SABnzbd openen klik dan krijg ik hem op poort 8090.

Als ik in Spotnet via bewerken: downloadknop – externe SABnzbd aanklik en ik vul de API en poort etc in.
Wanneer ik dan in Spotnet via bewerken SABnzbd openen doe dan krijg ik hem op poort 8080.

Ik heb de Spotnet Classic-SST opgestart en toen de poort test gedaan. Op 8090 krijg ik de melding: Geen resultaat ontvangen (timeout), Wanneer ik de poort op 8080 zet krijg ik exact dezelfde melding: Geen resultaat ontvangen (timeout).

Afbeelding

Ypsos
Moderator Team Lid

Bericht door Ypsos »

Panicore schreef: Gisteren, 08:57 Als ik in Spotnet via bewerken: downloadknop – externe SABnzbd aanklik en ik vul de API en poort etc in.
Wanneer ik dan in Spotnet via bewerken SABnzbd openen doe dan krijg ik hem op poort 8080.
Had je daarvoor de standalone versie van SABnzbd gestart via C:\Program Files\SABnzbd\SABnzbd.exe (mag ik hopen) ?
Op zich klopt poort 8080 wel, dat is de poort waarop de standalone versie van SABnzbd luistert.

Onderstaand is een voorbeeld van de standalone versie van SABnzbd
Bewerken -> Downloadknop: Externe Sabnzbd, (na het invullen van de API en SABnzbd-poort).
Check poort 8080:
Afbeelding

Na het bekijken van je "check poort" afbeeldingen denk ik toch dat het bij je firewall-instellingen in Kaspersky Total Security zit.
Kaspersky: Instellingen -> Beveiliging -> Firewall.
Klik op Applicatieregels of Programma's beheren

Voeg vervolgens deze applicaties toe als Vertrouwd (Trusted):
C:\Program Files\Spotnet\Spotnet.exe
C:\Program Files\Spotnet\SABnzbd\SABnzbd.exe

Werkt het nog steeds niet?
Installeer dan de standalone versie van SABnzbd via https://sabnzbd.org/ (als je dat nog niet gedaan had).
Deze wordt standaard geïnstalleerd in: C:\Program Files\SABnzbd

Tijdens de installatie het volgende aanvinken:
NZB-bestanden openen met SABnzbd
Afbeelding

Spotnet Classic; Bewerken -> Downloadknop: NZB Openen of Opslaan
Eventueel kun je je NZB-bestanden opslaan in een bewaakte map van SABnzbd.

Mvg. Ypsos
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp
Spot-net.nl Forums : Disclaimer