µSpot
Moderator: Moderator Team
-
µSpot
Heyz,
Ben bezig met het bouwen van µSpot.
Dit zal een programma zijn om naar spots te zoeken, maar dan zonder DB of aanverwanten!
Alles wordt aan de hand van structures in de memory geladen.
Zo behoud men de snelheid van het programma. Omdat het echt micro is, is het programma native dan ook maar 70kb.
Geen runtimes, geen .NET, geen DLL''s, Geen Database servers...
Leuk om op een USB stick mee te nemen. Wel komt er een ".dat" bestand bij je executable waar je favorieten en user settings in opgeslagen worden.
Ook zal deze later uitkomen op de android, macOSX en Linux omgeving.
Ps. zal binnenkort screens posten. Zit al in de alpha fase.
Ben bezig met het bouwen van µSpot.
Dit zal een programma zijn om naar spots te zoeken, maar dan zonder DB of aanverwanten!
Alles wordt aan de hand van structures in de memory geladen.
Zo behoud men de snelheid van het programma. Omdat het echt micro is, is het programma native dan ook maar 70kb.
Geen runtimes, geen .NET, geen DLL''s, Geen Database servers...
Leuk om op een USB stick mee te nemen. Wel komt er een ".dat" bestand bij je executable waar je favorieten en user settings in opgeslagen worden.
Ook zal deze later uitkomen op de android, macOSX en Linux omgeving.
Ps. zal binnenkort screens posten. Zit al in de alpha fase.
-
- Usenet: Supernews
- Internet: Ziggo Z3
Re: µSpot
Klinkt leuk. Voordeel is dat de spots per stuk maar een aantal kilobytes zijn dus qua geheugengebruik zal het alleszinds meevallen!
Ik hou dit projectje in de gaten. Mocht je trouwens hulp willen, schroom niet mij een PB te sturen. Ik heb redelijk wat programmeerervaring.
Ik hou dit projectje in de gaten. Mocht je trouwens hulp willen, schroom niet mij een PB te sturen. Ik heb redelijk wat programmeerervaring.

-
Nieuwe spotclientprojecten altijd welkom
Zeker als ze iets proberen te bereiken wat nog niet bestaat. Vooral hier ben ik zeker nieuwsgierig naar. Ik neem aan dat het programma zoekopdrachten gaat geven aan de NNTP server zelf? Ik meen me te herinneren dat dit wel eens geprobeerd is maar niet bepaald lekker werkte met redelijk veel USP's. Als dit soepel werkt zou het een erg aantrekkelijk alternatief kunnen zijn voor headerdatabases aanleggen!
Mocht je niet uit bepaalde zaken van het Spotnet-protocol komen dan kan ik wellicht helpen, heb er de laatste tijd veel onderzoek naar gedaan.
Trouwens, gaat de naam geen verwarring opleveren met µSpotted (momenteel bijna ongebruikt, maar nog wel in ontwikkeling)?

Mocht je niet uit bepaalde zaken van het Spotnet-protocol komen dan kan ik wellicht helpen, heb er de laatste tijd veel onderzoek naar gedaan.
Trouwens, gaat de naam geen verwarring opleveren met µSpotted (momenteel bijna ongebruikt, maar nog wel in ontwikkeling)?
-
Heyz,
Dank allemaal voor de leuke berichten!
En zeker ook de bereidheid om mee te helpen.
oh, ik had µSpotted niet eens gezien. Ik werk nu voornamelijk met Spotlite, wat ook fantastisch werkt!
µSpot zal iets worden om lekker snel spotjes te zoeken en deze op te slaan als favoriet. En moet als doel ook Portable te zijn.
µSpot maakt het mogelijk, terwijl de spots in de mem geladen worden op de achtergrond (headeren), je tegelijk kan zoeken. Dit kan door threading en de CPU belasting te optimaliseren (dus geen blocking).
Tevens komt er een optie in dat je of tot 2 maanden terug wil kijken of langer...
Als ik vragen heb erover, mbt het protocol, zal ik deze zeker stellen.
Dank allemaal voor de leuke berichten!
En zeker ook de bereidheid om mee te helpen.
oh, ik had µSpotted niet eens gezien. Ik werk nu voornamelijk met Spotlite, wat ook fantastisch werkt!
µSpot zal iets worden om lekker snel spotjes te zoeken en deze op te slaan als favoriet. En moet als doel ook Portable te zijn.
µSpot maakt het mogelijk, terwijl de spots in de mem geladen worden op de achtergrond (headeren), je tegelijk kan zoeken. Dit kan door threading en de CPU belasting te optimaliseren (dus geen blocking).
Tevens komt er een optie in dat je of tot 2 maanden terug wil kijken of langer...
Als ik vragen heb erover, mbt het protocol, zal ik deze zeker stellen.
-
Wat vraagjes uit nieuwsgierigheid over de precieze opzet: ik begrijp dat het programma wel de volledige spotgroep headert? Als dat inderdaad zo is, en er wordt geen spotdatabase opgeslagen, betekent dat dan ook dat bij elk gebruik van het programma het headeren volledig opnieuw gebeurt? Is dat niet juist inefficiënt? En passen al die headers (kunnen zo honderdduizenden worden met een redelijke retentie) wel in het geheugen, vooral op smartphones?
-
Dat is inderdaad een goede vraag van je.
Nee, µSpot headert bij opstarten tot 2 maanden terug, zodat je het nieuwste te zien krijgt. Daarna gaat het op de achtergrond door met headeren. Dat achtergrond headeren zal zich ook beperken tot een jaar waarschijnlijk, misschien laat ik dat wel instelbaar voor degene die het gaan gebruiken.
Kortom, ik moet zelf ook goed zien wat haalbaar is.
Over het geheugen hoef je geen zorgen te maken, een structure is nog geen eens 1kb per header. Kan dat zelfs nog compressen met Zlib als het nodig is.
Wel zit ik over een concept te denken dat je heel de spotnet groep kan doorzoeken. Dit is heel makkelijk te maken, maar dan nog, er zijn al vele index sites voor deze.
Wat denken jullie?
-- [bericht automatisch samengevoegd - 20 nov 2011, 14:58] --
Heyz,
Wie weet waar ik de bestandsnaam vandaan kan parsen? Zag hem niet in de body of head staan?
Nee, µSpot headert bij opstarten tot 2 maanden terug, zodat je het nieuwste te zien krijgt. Daarna gaat het op de achtergrond door met headeren. Dat achtergrond headeren zal zich ook beperken tot een jaar waarschijnlijk, misschien laat ik dat wel instelbaar voor degene die het gaan gebruiken.
Kortom, ik moet zelf ook goed zien wat haalbaar is.
Over het geheugen hoef je geen zorgen te maken, een structure is nog geen eens 1kb per header. Kan dat zelfs nog compressen met Zlib als het nodig is.
Wel zit ik over een concept te denken dat je heel de spotnet groep kan doorzoeken. Dit is heel makkelijk te maken, maar dan nog, er zijn al vele index sites voor deze.
Wat denken jullie?
-- [bericht automatisch samengevoegd - 20 nov 2011, 14:58] --
Heyz,
Wie weet waar ik de bestandsnaam vandaan kan parsen? Zag hem niet in de body of head staan?