Review - SpotGrit 1.0.28433

Oude of gesloten topics van spot-net.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team

Topicstarter
KoffieBo0N
Moderator Team Lid
Answers: 0
Contacteer:

Review - SpotGrit 1.0.28433

Bericht door KoffieBo0N »

Inleiding
Eindelijk is het zover: SpotGrit v1.0 is uit. Waar de vorige versie nog een beta was met veel bugs, draait deze versie op een hele nieuwe engine. Dat verhelpt niet alleen de bugs, maar laat het ook sneller werken en zorgt voor veel nieuwe features. Dat is althans wat de maker ons belooft met deze zogenoemde "Spotnet killer".
In deze review nemen we het programma uitgebreid onder de loep. We bekijken de verschillende onderdelen uitgebreid, zodat je een goede indruk krijgt voor je begint met downloaden.

Layout
De layout van deze nieuwe release is wat mij betreft heel mooi.
Als we naar het spotoverzicht kijken zien we nog steeds de meerkleurige database, op deze manier is alles overzichtelijk per filter.
Het spotoverzicht is ten opzichte van de Beta niet veel veranderd, buiten de nieuwe iconen bovenaan.
Maar...als we een spot openen...wow, wat een gigantische transformatie van een afkooksel van spotweb naar een eigen moderne professioneel oogende interface.
De meest courante functieknoppen staan bovenaan, links een kolom met de afbeelding en daaronder de spotinfo netjes in een strakke layout.
Als we op de afbeelding klikken gaat de afbeelding in het midden van het scherm staan en de achtergrond word donker.
Dit vind ik veel mooier dan de andere apps waar je heel je scherm met afbeelding krijgt als je erover hooverd met je muis.
Kortom grafisch het mooiste wat ik al van een usenetindexer heb gezien. :clap:

Features
De installatiewizard installeert dit keer ook alle benodigheden voor SpotGrit wanneer deze niet geïnstalleerd zijn (MS SQL server compact en Microsoft .NET Framework). Heel handig, je hoeft zelf niets meer te downloaden. Hierna krijg je een wizard waarin je de instellingen voor het programma kan bepalen; de server(s), SABnzbd, en de voor- en achtergrondkleur. Deze kun je later zelf apart instellen.
Afbeelding
Je hebt bovenin enkele knoppen, een om de headers op te halen (de spots zonder inhoud + reacties), een om de spots op te halen (de echte inhoud van een spot), een knop om SABnzbd op te starten, een spotknop, een Instellingen-knop, een Over SpotGrit-knop, een knop die verwijst naar de website en een Skin knop. De eerste twee (headers ophalen/Spots ophalen), zijn het belangrijkst. Het handigste is, na Spotgrit ingesteld te hebben, eerst de Headers op te halen en daarna de spots. Er is een kans dat SpotGrit vastloopt wanneer je ze tegelijk gebruikt. In de layout zit ook een zoekvakje om de spot die je wilt te vinden. Helaas kun je niet tegelijk op bijvoorbeeld Titel en Tag zoeken, het vinkje kun je maar achter een tegelijk zetten.
Ook zie je een tijdbalk, niet nieuw, maar hiermee kun je door de spots bladeren door het knopje op de juiste datum te plaatsen. Mooi dat deze tijdbalk nu ook op alle filters werkt.

Een spot ziet er als volgt uit:
Afbeelding

Je ziet hierboven enkele blauwe buttons, waar enkele handige features tussen zitten. Links zie je de spotinformatie en rechts een uitleg van de maker met daaronder de reacties. Interessant is de SPAM!-button, wanneer je deze aanklikt bij een foute spot wordt er een melding toegevoegd. Je ziet nu ook de Bestandsnaam in een spot. Heel handig wanneer je zelf handmatig naar een spot op zoek wilt gaan.

Je kan instellen dat de spot bij een bepaald "mogelijk spam" is en bij een hoger aantal de spot zeker spam is (aantal clicks op SPAM!-button) Dan kun je een actie selecteren: Niets doen, Verbergen, of verwijderen (zodat hij uit je database verdwijnt). Dit kun je doen via het "Settings-menu". In het eerste plaatje kun je zien hoeveel reports een bepaalde spot heeft (in de Lijst).
Natuurlijk kun je ook zelf spots verwijderen door een spot uit de Lijst te pakken en in het contextmenu van de desbetreffende spot op "Verwijder deze spot".
Spotgrit heeft ook een autoupdatefunctie, dit wilt zeggen dat nieuwe updates automatisch binnen komen en je de keuze hebt om deze te downloaden.Dus eigenlijk hoef je Spotgrit maar 1 keer te installeren.Dit is uniek bij dit soort applicaties.
Afbeelding

Performance
De eerste keer dat je SpotGrit opent, duurt het een aantal minuten voor alle spots zijn geladen. Maar daarna zie je dat de maker zijn belofte nakomt: waar Spotnet traag is, is SpotGrit supersnel. Filters worden in een paar seconden geladen, en spots openen gebeurt ook in een mum van tijd. Tijdens het headeren en spots ophalen is het wellicht sloom, maar in vergelijking met Spotnet dag en nacht verschil. Toch slomer dan Spotlite, bijvoorbeeld het scrollen door de spotlijst gaat bij mij niet vloeiend, maarja, dan heeft Spotlite ook véél minder features.

Spotten
Update: waarschijnlijk komt er op 24 augustus een nieuwe update zodat de spotfunctie beter werkt.
Spotten gaat nog niet goed met SpotGrit: in SpotNet worden de spots niet weergegeven (wel in SpotLite en SpotGrit). Het spotscherm ziet er als volgt uit:
Afbeelding
Jammer dat Taal en Genre zijn omgewisseld.
Het spotten loopt niet bepaald goed. Na op "Post" te hebben geklikt blijft de cursor maar op het zandlopertje staan zonder enig reactie. Na een tijdje raakte mijn geduld op en heb ik op Annuleren geklikt. Daarna nog een keer geprobeerd maar toen liep SpotGrit vast toen hij op het zandlopertje stond.
Na herstarten van Spotgrit bleken mijn spots er twee keer in te staan, dus SpotGrit had zijn werk gedaan. Dit was behoorlijk snel (na nog geen vijf minuten). Jammer alleen dat er geen bevestiging komt dat je spot op SpotGrit staat. De uploader werkt dus nogal slecht en hieraan mag nog wel het één en ander aan worden verbeterd.
Hetgeen nieuw is in Spotgrit is de autospotting ofwel luie spotten genoemd onder de kenners.
Dit is een functie waarbij je tijdens het spotten alleen bv. de filmtitel moet ingeven en dan gaat Moviemeter automatisch alle gegevens voor je van hun site halen.Dus de filminformatie en afbeelding en rating komen automatisch in het spotgedeelte.Mooi bedacht zou ik zeggen ;)

Conclusie
Je kan wel stellen dat Spotgrit een hoop vooruit is gegaan sinds de Alpha/Beta releases. Het programma werkt dan wel niet zo snel als Spotlite, maar Spotgrit heeft veel meer functies en veel meer mogelijkheden dan Spotlite.Je kan wel stellen dat ze geslaagd zijn in een goed en stabiel programma leveren. Hier en daar nog niet helemaal afgewerkt (bijvoorbeeld het dropdown onder de Spam-control is in het Engels), maar dat zijn allemaal kleine dingen die allemaal nog in latere versies hersteld kunnen worden. De layout ziet er goed uit, eveneens alle leuke extraatjes die SpotGrit beschikt. Jammer dat het spotten nog niet in orde is, maar er komt vast snel een autoupdate die dit fixt.
Kortom een goedgeslaagd SpotX programma, absoluut concurrerend voor Spotnet!!

Produced by:
  • Thisegzz
  • Brambo
  • KoffieBo0N

Mickroz
Website Team Leider
Usenet: Tweaknews
Internet: Delta
Contacteer:

Re: Review - SpotGrit 1.0.28433

Bericht door Mickroz »

Na de review van ons team, ben ik aan de slag gegaan met Spotgrit, sinds Spotnet bij mij niet meer werkt, en ik Spotlite niet mijn ding vond, heb ik nu al een tijdje een Spotweb versie draaien, wel een wat oudere want ik heb zelf in de code zitten rommelen, en ik wil dat niet verliezen(mijn overzicht ziet er uit als FTD kwa kleuren).

Installatie
Het installeren verloopt vlekkeloos, er zit een mooie installer bij, die alles voor je installeert wat je nodig hebt, je hoeft niet zelf meer eerst nog vanalles te downloaden voordat je aan de slag kan.
Nadat het installatieproces afgerond is wordt je gepresenteerd met een mooie installatie wizard waar je je instellingen kan invullen.
Verbinding
Dit spreekt allemaal voor zich, hier vul je je usenet gegevens in.
Verbindingsgegevens
Hier kom ik al wat hekelpuntjes tegen, Draadjes??? wat zijn draadjes zou een beginnende usenet gebruiker zeggen, ik zou hier gekozen hebben voor aantal verbindingen ofzoiets, wat meer voor de hand liggend is.
Retentie
Hier vul je in hoe oud spots maximaal mogen zijn, voordat ze niet meer getoond worden in spotgrit, dit is afhankelijk van je usenet provider, uhmm hoeveel was dat ook alweer?
Nu gebruik ik voor het downloaden een backup server, die meer dan 1000 dagen heeft, dus ik heb hier 1000 dagen ingevuld.

Gelukkig staan er genoeg handleidingen op internet om te zien wat je hier moet invullen, maar niet iedereen gaat dat eerst zoeken, je moet als leek een programma kunnen installeren zonder handleiding.

Applicatiegegevens
Hier had bij nickname wel mogen staan dat je hier de naam in kan vullen die wordt getoond bij het plaatsen van reacties.
Synchroniseren bij starten, altijd handig dus dit vink ik ook aan, de rest wil ik niet.

SAB Settings
IP/FQDN uhm FQDN? wat? owh fully qualified domain name :S
Hier ram ik het ip adres in van mn SABnzbd, de poort en de API key, voor de zekerheid vul ik ook mijn Username en Password in.
En de wizard is klaar.
Na het opstarten krijg ik een waslijst aan .NET fouten, maar die kan ik gewoon wegklikken, en verder gaan naar spotgrit.
Na de headers te hebben opgehaald, klik ik op spots ophalen, dit duurt even, maar hadden we ingecalculeerd, immers het is de eerste keer dat er posts worden opgehaald, nadat alles is opgehaald gaan we verder.

De layout
Het eerste wat me opvalt is het schreeuwende van de kleuren, van je filters, hier had ik ook liever gezien dat er pastel kleuren waren gebruikt, dit oogt rustiger, voor de rest ziet het er wel slick uit, mooie header menu met duidelijke knoppen.
Het selecteren van een skin ontgaat me een beetje, zo te zien verandert het alleen de achtergrond van alles, hier had ik eigenlijk ook liever gezien dat je de filters e.d. kon veranderen van kleur.

In het overzicht worden alle nieuwe spots met dikgedrukte letters getoond, hier is ook iets wat me niet aanstaan, en dat is dat de achtergrond kleur van de categorie er is, ik had hier liever gewoon een witte achtergrondkleur gehad, of wisselend van wit en grijs, en de nieuwe spots met een lichtgroene achtergrond en dikgedrukte groene letters, dit is persoonlijk, maar naar mijn mening oogt dat ook veel rustiger en overzichtelijker, maar goed, misschien dat dat ook nog eens in een skin kan worden gepropt.

De filters zijn er meer dan genoeg, jammer dat je niet zelf zoals met spotnet een filter kan toevoegen door op bijvoorbeeld een tag te klikken, je moet je eigen wenden naar GEXA om je filters te bewerken, minpuntje waar in de toekomst naar gekeken mag worden.

Als je een spot aanklikt krijg je een mooi overzichtje te zien van de spot, overzichtelijk, netjes en duidelijk, nadeel hier vind ik weer de kleur van de filters.

Performance
Als het draait, draait het vlot, waar bij mij spotnet nog wel eens haperde met scrollen, loopt het hier allemaal vloeiend door.
Ook het tonen van een spot gaat vlot.
Het enige wat bij mij echt lang duurt is het ophalen van spots, 10-15 minuten is standaard, hier was spotnet toch echt sneller mee, ook mijn spotweb doet hier niet zolang over, dit is jammer, want ik zet soms even snel een download aan, maar dat duurt nu even, jammer, want ik dacht dat dit de spotnet killer was kwa snelheid.

Spotten
Spotten heb ik nog niet geprobeerd, maar wat ik wel jammer vind is dat je spots niet in spotnet te zien zijn, terwijl het gros van de mensen toch echt nog spotnet gebruiken, jammer dat de maker van spotnet hier een monopoly positie in heeft, en zo zijn concurenten wegspeelt.
Hopenlijk gaat de de spotfunctie zo goed werken, dat alle spotters overstappen naar spotgrit, en zo spotnet langzaam laten doodbloeden zodat gebruikers eerder geneigd zijn om over te stappen.

SABnzbd
Ik maak gebruik van een externe SABnzbd installatie, en de integratie met spotgrit verloopt goed.

Auto-Update functie
De auto update functie is een een verademing, niet meer elke keer een nieuwe versie installeren, maar gewoon lekker auto updaten, het enige wat hieraan moet worden veranderd, is dat spotgrit wordt afgesloten nadat de update voltooid is, en de wizard moet worden weggelaten, dit is verwarrend, omdat je ineens weer je gegevens opnieuw moet invullen, terwijl ze eigenlijk gewoon nog goed staan.

De tijdlijn
persoonlijk maak ik hier geen gebruik van, het is makkelijk om een datum te kiezen en de spots te filteren, maar de functionaliteit hiervan ontgaat me even eerlijk gezegd.

Conclusie
Overal is spotgrit een goed programma, mits het hier en daar wat beter uitgelegd wordt, zo zou er in het programma best een kleine faq mogen zitten, of een wat betere omschrijving bij sommige dingen.
Het is voor sommige mensen denk ik net even makkelijker met een andere naam voor de instellingen, zodat ze zonder handleiding spotgrit kunnen installeren en kunnen draaien zonder problemen.
Zo hoef je de knop spots updaten eigenlijk helemaal niet te gebruiken, want nadat je de headers opgehaald hebt, wordt bij het openen van een spot de overige info opgehaald, dit kan je enorm veel tijd schelen, zeker omdat je niet alle spots gaat openen en lezen, maar alleen de spots die jij intressant vind.
Persoonlijk had ik dus liever gezien dat er pastelkleuren waren gebruikt voor je filters, en dat je ze kon aanpassen zonder dat je een extern programma nodig hebt, dit staat nog op de planning dus ik hoop dat dat zeer snel geimplementeerd wordt.
Kortom ik denk dat spotgrit als alle bugs eruit zijn gehaald, daadwerkelijk de spotnet killer wordt, en dit ook zeker geinstalleerd gaat worden op de computers van familieleden die er verder geen verstand van hebben, maar gewoon willen downloaden.
Ik blijf voorlopig nog even bij spotweb, maar als de filters aangepast kunnen worden, en de kleuren van de filters en in het overzicht, ga ik ook zeker over naar spotgrit.
Persoonlijk geef ik het een 3,5/5
Afbeelding
Support via PB wordt niet gegeven tenzij ik je vraag om mij een PB te sturen!
Q: Whats a hash and a root password?
A: hash gets you high, root password gives you god powers, combine the 2 and you are invincible.

hjvbft

Bericht door hjvbft »

Duidelijke review. Programma ziet er goed uit.

"Het handigste is, na Spotgrit ingesteld te hebben, eerst de Headers op te halen en daarna de spots."
Alleen de headers ophalen is meestal voldoende. De knop "spots ophalen" haalt alle spots op.
Dit is vergelijkbaar met het openen van alle spots. De kans dat iemand dit doet is klein.
Het lijkt mij dat na het ophalen van de headers een spot word geopend alleen die spot (de body) word opgehaald.
Dit lijkt mij sneller.

KlaasHetVaakst
Usenet: Ziggo
Internet: Ziggo

Bericht door KlaasHetVaakst »

@Brambo en Thisegzz,

Mooie review, ziet er goed uit.
1 opmerking Sportgrit draait op MS SQL Server compact.
Klaas Vaak, Vaker en Vaakst waren al vergeven.

Topicstarter
KoffieBo0N
Moderator Team Lid
Contacteer:

Niet meer op MS .NET Framework?
Dat installeert sg nog wel steeds namelijk.

Thisegzz
Moderator Team Lid
Usenet: I-Telligent

Bericht door Thisegzz »

Jawel, maar de database is MS SQL Server compact.
Afbeelding
Maker van: Spotnet Improver, SpotGrit moviemeter addon, SpotTrailer, Spotnet ColorUpdate, Spotnet OutOfMemory Patch

Mickroz
Website Team Leider
Contacteer:

Bericht door Mickroz »

ik heb mijn post geupdate.
Afbeelding
A: hash gets you high, root password gives you god powers, combine the 2 and you are invincible.

Thisegzz
Moderator Team Lid
Usenet: I-Telligent

Bericht door Thisegzz »

Mooi gedaan Mickroz, nog wel een paar opmerkingen:
Het enige wat bij mij echt lang duurt is het ophalen van spots, 10-15 minuten is standaard, hier was spotnet toch echt sneller mee, ook mijn spotweb doet hier niet zolang over, dit is jammer, want ik zet soms even snel een download aan, maar dat duurt nu even, jammer, want ik dacht dat dit de spotnet killer was kwa snelheid.
Gebruik de knop 'Headers ophalen'.
hier is ook iets wat me niet aanstaan, en dat is dat de achtergrond kleur van de categorie er is, ik had hier liever gewoon een witte achtergrondkleur gehad, of wisselend van wit en grijs
Je kunt in de settings de kleuren uitschakelen. Dan is alles in zwart/wit.
Afbeelding
Maker van: Spotnet Improver, SpotGrit moviemeter addon, SpotTrailer, Spotnet ColorUpdate, Spotnet OutOfMemory Patch

Topicstarter
KoffieBo0N
Moderator Team Lid
Contacteer:

Duidelijke review Mickroz :goed:!

Mickroz
Website Team Leider
Contacteer:

Bericht door Mickroz »

Thisegzz schreef:Mooi gedaan Mickroz, nog wel een paar opmerkingen:
Gebruik de knop 'Headers ophalen'.
hier is ook iets wat me niet aanstaan, en dat is dat de achtergrond kleur van de categorie er is, ik had hier liever gewoon een witte achtergrondkleur gehad, of wisselend van wit en grijs
Je kunt in de settings de kleuren uitschakelen. Dan is alles in zwart/wit.
klopt, zoals je ook leest in mijn review, staat daar ook in dat je beter de headers kan ophalen, het zwart/wit heb ik ook geprobeerd, maar dat ziet er ook niet uit, en dan mis je eigenlijk helemaal de categorieen.
Afbeelding
Gesloten Vorig onderwerpVolgend onderwerp
Spot-net.nl Forums : Disclaimer