Het verschil tussen een spot en een post
Moderators: Supporters, Moderator Team
Forumregels
LEES: Forum Regels!
LEES: Forum Regels!
-
- Usenet: eweka
- Internet: interconnect
Het verschil tussen een spot en een post
Ik lees hier veel over problemen met virussen, moderatie systemen, wachtwoord beveiligde posts, etc. Nu heb ik zelf nog geen last gehad van virussen en ben ook geen hardcore usenet gebruiker, maar dit is toch geen spotnet probleem? Een spot is niet meer dan een post op usenet met een verwijzing naar andere posts op usenet. Een een reactie is een post op usenet met een verwijzing naar de spot. Wij nederlanders zijn vast niet de enige die usenet gebruiken voor binaries (geen idee, maar kan me niet voorstellen), dus er zijn vast meer mensen die tegen datzelfde probleem zijn aangelopen en een oplossing hebben bedacht.
Usenet wordt continu wereldwijd op duizenden servers gekopieerd (binaries misschien minder), is er dan niet één server die de inhoud controleert op virussen en de resultaten beschikbaar maakt? (zo niet, dan zie ik hier een klein gat in de markt (voor de makers van virusscanners)) Als dat zo is, dan moet het mogelijk zijn om een spot op die site te controleren (met javascript in de customhtml in settings.xml). Hetzelfde geldt natuurlijk voor wachtwoord beveiligde posts, incomplete posts, een overzicht van de bestanden in de post, de daadwerkelijke grootte, de echte datum van de post (en niet de spot), enz, enz. Ik kan me zelfs voorstellen dat er een soort moderatie systeem is voor usenet posts (en daarmee ook meteen de spots en reacties).
Spotnet is een geweldig programma om door usenet berichten te lezen en binaries te downloaden. Laten we het probleem van usenet niet verschuiven naar spotnet (of welke usenet reader dan ook). Je moet juist gebruik maken van het feit dat het een usenet probleem is. Zoals gezegd heb ik er zelf geen last van, maar als er animo voor is en iemand mij naar juiste sites (als die er zijn) kan verwijzen, dan wil ik wel een javascriptje maken dat de juiste info bij de spots zet.
Usenet wordt continu wereldwijd op duizenden servers gekopieerd (binaries misschien minder), is er dan niet één server die de inhoud controleert op virussen en de resultaten beschikbaar maakt? (zo niet, dan zie ik hier een klein gat in de markt (voor de makers van virusscanners)) Als dat zo is, dan moet het mogelijk zijn om een spot op die site te controleren (met javascript in de customhtml in settings.xml). Hetzelfde geldt natuurlijk voor wachtwoord beveiligde posts, incomplete posts, een overzicht van de bestanden in de post, de daadwerkelijke grootte, de echte datum van de post (en niet de spot), enz, enz. Ik kan me zelfs voorstellen dat er een soort moderatie systeem is voor usenet posts (en daarmee ook meteen de spots en reacties).
Spotnet is een geweldig programma om door usenet berichten te lezen en binaries te downloaden. Laten we het probleem van usenet niet verschuiven naar spotnet (of welke usenet reader dan ook). Je moet juist gebruik maken van het feit dat het een usenet probleem is. Zoals gezegd heb ik er zelf geen last van, maar als er animo voor is en iemand mij naar juiste sites (als die er zijn) kan verwijzen, dan wil ik wel een javascriptje maken dat de juiste info bij de spots zet.
-
- Moderator Team Lid
- Contacteer:
Re: Het verschil tussen een spot en een post
Niet eens zo'n slecht idee peter! Ik wil wel eens horen hoe hier tegenaan wordt gekeken. Zoals het klinkt lijkt het mij namelijk goed mogelijk
.
Maarja, ik ben nou eenmaal niet de meest technische persoon en weet zelf ook niet of dit realiseerbaar is... Zowel, dan lijkt me dat een heel strak plan.

Maarja, ik ben nou eenmaal niet de meest technische persoon en weet zelf ook niet of dit realiseerbaar is... Zowel, dan lijkt me dat een heel strak plan.
-
- Supporter
- Usenet: Sunny
- Internet: Ziggo
- Leeftijd: 110
Je hebt helemaal gelijk dat de "rotzooi" niet door spotnet komt en dat het onjuist is dat mensen Spotnet hiervan de schuld geven. Dit zijn vooral mensen die de werking van usenet niet helemaal door hebben.
Mensen zijn door FTD erg verwend geweest omdat hier spot en reactie gecontroleerd werd. Was een spot of reactie onjuist dan werd deze door de FTD crew verwijderd. (Uiteindelijk ook FTD zelf.)
Dit is wat usenet is. Een open en vrij medium waar berichten (en/of binaries) geplaatst worden. Je leest ze of je leest ze niet. Als in deze berichten iets staat wat de ontvanger niet wil weten/ontvangen is dat zijn verantwoording niet die van usenet.
Moderatie en virusscanners op usenet zelf, mischien dat we dit ook op internet kunnen gaan doen? Of beter mensen die dit willen zouden in China moeten gaan wonen, daar wordt dit dagelijks gedaan.
Dat er in een van de "tv-gidsen" een "filmkeuring" komt, kan ik me wel in vinden.
Mensen zijn door FTD erg verwend geweest omdat hier spot en reactie gecontroleerd werd. Was een spot of reactie onjuist dan werd deze door de FTD crew verwijderd. (Uiteindelijk ook FTD zelf.)
Dit is wat usenet is. Een open en vrij medium waar berichten (en/of binaries) geplaatst worden. Je leest ze of je leest ze niet. Als in deze berichten iets staat wat de ontvanger niet wil weten/ontvangen is dat zijn verantwoording niet die van usenet.
Moderatie en virusscanners op usenet zelf, mischien dat we dit ook op internet kunnen gaan doen? Of beter mensen die dit willen zouden in China moeten gaan wonen, daar wordt dit dagelijks gedaan.
Dat er in een van de "tv-gidsen" een "filmkeuring" komt, kan ik me wel in vinden.
- GEEN SUPPORT VRAGEN VIA PB!!
- "I had to google "jfgi" to see what it meant. The irony is overwhelming."
- Spam Be Gone-SN, Filter Editor-SN, Spotnet Themes, Spotweb Easy R.C. 2, Board rules
-
- Leeftijd: 41
Ook ik ben heel benieuwd naar dit soort oplossingen.
Mogelijk is het een interessante toevoeging voor de diverse door ons ondersteunde spotX clients.
Mogelijk is het een interessante toevoeging voor de diverse door ons ondersteunde spotX clients.
Veel woorden weinig wol, klinkt niet echt zinvol.
It's just me, nothing more nothing less
It's just me, nothing more nothing less
-
Misschien is het een idee om de basis info over een post van sites zoals nzbindex.nl bij een spot te zetten. Dus de daadwerkelijke grootte, datum en compleetheid van de post. Dat is op zich heel simpel, ik heb al eens een mediaportal plugin gemaakt die dat deed voor ftd spots. Om dat vanuit javascript te doen is natuurlijk wel de informatie van nzb nodig, of in elk geval de bestandsnaam (zoals in ftd). Ik kan nergens iets vinden of die informatie binnen spotnet in javascript beschikbaar is. Is die informatie vanuit javascript in spotnet beschikbaar?
-
- Supporter
Vond dit wel intressant om te melden:
Heb een message uit free.usenet bekeken en wat blijkt, er is een virus signature meegeven.
Het gaat dan om de volgende lijnen:
X-Antivirus: avast! (VPS 110702-1, 02-07-2011), Outbound message
X-Antivirus-Status: Clean
Heb een message uit free.usenet bekeken en wat blijkt, er is een virus signature meegeven.
Het gaat dan om de volgende lijnen:
Code: Selecteer alles
Path: s01-b062.ams2!cyclone03.ams2.highwinds-media.com!news.highwinds-media.com!voer-me.highwinds-media.com!lightspeed.eweka.nl!eweka.nl!post.eweka.nl!post.eweka.nl!not-for-mail
From: xxxxxx <xxxxxx@spot.net>
Subject: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Newsgroups: free.usenet
Message-ID: <wIcdXsCzrL0l1ECTgAAFi.159.8@spot.net>
References: <wIcdXsCzrL0l1ECTgAAFi@spot.net>
X-User-Signature: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
X-User-Key: <RSAKeyValue><Modulus>xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx</Modulus><Exponent>AQAB</Exponent></RSAKeyValue>
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-1
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Date: 02 Jul 2011 19:52:14 GMT
Lines: 2
Organization: Eweka Internet Services
NNTP-Posting-Host: Eweka Internet Services
X-Complaints-To: abuse@n-o-s-p-a-m.eweka.nl
Xref: Hurricane free.usenet:1197404
X-Received-Date: Sat, 02 Jul 2011 19:52:14 UTC (s01-b062.ams2)
bedankt
- Spam Be Gone-SN, Filter Editor-SN, Spotnet Themes, Spotweb Easy R.C. 2, Board rules
-
De groep free.usenet is een textgroep. Hierin staan alleen tekstberichten en geen binaries.
Het tekstbericht is in dit geval gecontroleerd door avast.
Dit zegt echter niets over de spot waarop gereageerd word.
Dit geld ook voor de berichten in free.pt (spots) en free.willey (mod meldingen).
Spotten in Spotnet gaat met een NZB. Als deze gebruiker iets spot word de nzb gecontroleerd op virussen.
De binaries bestanden (geplaatst door de poster) kunnen deze vermelding hebben.
Dit staat dan in de header van de groep waar gepost is. Deze headers worden echter niet in Spotnet gebruikt.
Een poster kan de viruscontrole en/of vermelding uitzetten in de lokaal geïnstalleerde antivirus software.
Deze controle word dus niet door de usp gedaan maar door software geïnstalleerd bij de gebruiker.
Het tekstbericht is in dit geval gecontroleerd door avast.
Dit zegt echter niets over de spot waarop gereageerd word.
Dit geld ook voor de berichten in free.pt (spots) en free.willey (mod meldingen).
Spotten in Spotnet gaat met een NZB. Als deze gebruiker iets spot word de nzb gecontroleerd op virussen.
De binaries bestanden (geplaatst door de poster) kunnen deze vermelding hebben.
Dit staat dan in de header van de groep waar gepost is. Deze headers worden echter niet in Spotnet gebruikt.
Een poster kan de viruscontrole en/of vermelding uitzetten in de lokaal geïnstalleerde antivirus software.
Deze controle word dus niet door de usp gedaan maar door software geïnstalleerd bij de gebruiker.
-
- Supporter
Klopt, suggereer ook niet dat usenet dit doet: "is een virus signature meegeven." is door de poster.
Viel me alleen op, had dit nog niet eerder gezien, en lijkt erop dat alleen avast dit doet. Heb namelijk geen andere kunnen vinden.
Neemt niet weg dat dit wel een leuk topic is
Viel me alleen op, had dit nog niet eerder gezien, en lijkt erop dat alleen avast dit doet. Heb namelijk geen andere kunnen vinden.
Neemt niet weg dat dit wel een leuk topic is

-
Zou op zich een leuke dienst zijn, echter denk ik dat de kans zeer klein is dat dit bestaat of gemaakt gaat worden. Besef je je wel dat de hoeveelheid gegevens die elke dag naar usenet gepost wordt inmiddels tegen de 9TB aan ligt en nog steeds groeit? Knappe service die dat allemaal gaat downloaden, relayen én scannen. Dat zou een grootschalige operatie zijn waar ook veel geld en tijd voor nodig is, en ik denk niet dat dat als lucratief wordt gezien. Als het ging om een honderdste van te traffic was het wellicht nog mogelijk geweest, maar ik vermoed dat dit er nooit gaat komen, vooral omdat er ook niet veel geld mee te verdienen valt (in tegenstelling tot usenet toegang bieden).Usenet wordt continu wereldwijd op duizenden servers gekopieerd (binaries misschien minder), is er dan niet één server die de inhoud controleert op virussen en de resultaten beschikbaar maakt? (zo niet, dan zie ik hier een klein gat in de markt (voor de makers van virusscanners))
Informatie die uit de nzb komt (dus ook bestandsnamen en groepen) staat niet in de spot zelf, op de totale post grootte na dan. Spotnet zou hiervoor dus eerst de nzb moeten ophalen, en voor zover ik weet gebeurt dat pas zodra iemand op de downloadknop klikt. Ik vermoed dat Spotlite daarentegen wel altijd nzb's meteen bij het openen van een spot ophaalt (nogal ironisch, want er zit juist géén functie in om nzb's op te slaan xD), want ik zou niet weten waar hun bestandsnaam/groep informatie anders vandaan zou moeten komen. Anyway, Spotnet heeft deze informatie dus zelf niet op het moment dat de spot weergegeven wordt; ik kan me dus goed voorstellen dat je het niet kunt vinden met Javascript...Misschien is het een idee om de basis info over een post van sites zoals nzbindex.nl bij een spot te zetten. Dus de daadwerkelijke grootte, datum en compleetheid van de post. Dat is op zich heel simpel, ik heb al eens een mediaportal plugin gemaakt die dat deed voor ftd spots. Om dat vanuit javascript te doen is natuurlijk wel de informatie van nzb nodig, of in elk geval de bestandsnaam (zoals in ftd). Ik kan nergens iets vinden of die informatie binnen spotnet in javascript beschikbaar is. Is die informatie vanuit javascript in spotnet beschikbaar?

Ik vind het wel degelijk een Spotnet probleem. Juist het feit dat op usenet zoveel rommel staat is een van de redenen dat we communities als FTD en Spotnet gebruiken; hierin kunnen mensen elkaar laten weten wat wél goede posts op usenet zijn. Als de "tv-gids/filter" van het grote boze usenet óók vervuild raakt, heeft het eigenlijk bijna geen nut meer. Filteren heeft alleen nut als er geen troep doorheen komt; anders zou je het nóg een keer moeten filteren met een Spotspotnet. Bij usenet is het belangrijk dat simpelweg zo veel mogelijk te vinden is, hoeveel troep er ook tussen staat. Bij Spotnet hoeft er niet véél beschikbaar te zijn, zolang de volledige inhoud maar kwalitatief is.Spotnet is een geweldig programma om door usenet berichten te lezen en binaries te downloaden. Laten we het probleem van usenet niet verschuiven naar spotnet (of welke usenet reader dan ook).
-
Het idee is juist dat de posts gescant worden op een bestaande newsserver. De hoeveelheid data maakt dan niet zo veel meer uit. Scannen op virussen zal trouwens niet veel meer kosten dan bijvoorbeeld de beschikbare delen (ala nzbindex) berekenen.TheGreatGonzales schreef:Besef je je wel dat de hoeveelheid gegevens die elke dag naar usenet gepost wordt inmiddels tegen de 9TB aan ligt en nog steeds groeit? Knappe service die dat allemaal gaat downloaden, relayen én scannen.
Geld is altijd een probleem. Er zal trouwens vast wel een verdienmodel te bedenken zijn, dat op zijn minst kostendekkend is (anders bestonden er ook niet zoveel index sites). Maar dan moet je wel al een newsserver hebben en die heeft niet iedereen.vooral omdat er ook niet veel geld mee te verdienen valt (in tegenstelling tot usenet toegang bieden).
De informatie binnen spotnet is inderdaad beperkt. Er zou wel ergens een message-id van de nzb moeten zijn, maar je moet wel in heel veel bochten wringen om daar uiteindelijk bruikbare info uit te halen.Anyway, Spotnet heeft deze informatie dus zelf niet op het moment dat de spot weergegeven wordt; ik kan me dus goed voorstellen dat je het niet kunt vinden met Javascript...
Mijn punt was natuurlijk dat er vast wel meer mensen/programma's buiten spotnet tegen dit probleem zijn aangelopen en er misschien al een oplossing voor is (hoewel het er steeds meer op lijkt dat spam/virussen binnen usenet zelf gewoon maar geaccepteerd wordt). De beste oplossing is er natuurlijk één die breder is dan alleen spotnet. Als je de focus alleen legt op spotnet ben je gebonden aan de grenzen van spotnet. Dat kan wel, maar daar kleven veel nadelen aan.Ik vind het wel degelijk een Spotnet probleem. Juist het feit dat op usenet zoveel rommel staat is een van de redenen dat we communities als FTD en Spotnet gebruiken.