Er mogen op dit forum GEEN verzoekjes of requests gevraagd worden, dit staat ook in de regels die je accepteert bij het registreren op dit forum, hiervoor krijg je direct een permanente ban.

eweka down door brein?

Moderator: Moderator Team

Gebruikersavatar

BitsOfSkin
Berichten: 78
Lid geworden op: 17 jul 2011, 03:15
Reputation: 0
Usenet: SuperUsenet
Internet: XS4ALL/Ziggo
Locatie: Ergens in het zuidwesten
Leeftijd: 41

Re: eweka down door brein?

#11

Bericht door BitsOfSkin »

Fractus schreef:Ik vraag het me af BitsOfSkin...

Ik ben even gaan kijken naar aanleiding van jouw bericht, en ik kom toch veel spots tegen van bekende amerikaanse series, die een week later worden gespot met custom nederlandse ondertiteling. Nu zou je zeggen dat zulke bestanden toch minder snel worden geblokkeerd, zeker icm een verhullende bestandsnaam, maar ook deze worden volledig offline gehaald. Zouden dit dat ook scene posts zijn, weliswaar met alleen de nederlandstaligen als doelgroep, maar toch nog scene genoeg om offline gehaald te worden? Ik vraag het me af...

Nu zijn er uiteraard altijd manieren om dit soort dingen te omzeilen, er zijn meer wegen die naar Rome leiden, maar toch een beetje jammer, zeker omdat het in Nederland toegestaan is om beeldmateriaal te downloaden.
Je vergeet weer een belangrijk punt : het uploaden BLIJFT illegaal.
En even over die posts met custom subs : hoe vaak staan die meteen op een aantal grote usenet forums, soms zelfs nog voor ze op spotnet komen ?
Als je denkt dat die forums niet constant gemonitored worden door de copywrong mafia, dan wil ik je bij deze uit de droom helpen; zelfs de meest 'Elite' scene sites hebben 'leden' die spioneren voor de copywrong mafia.

Kijk maar naar de takedown van ATS door Brein (een zaak die Brein intussen al zo goed als verloren heeft, ATS/Swan draait onder andere naam op andere servers weer vrolijk verder, en de eigenaar van de oude servers heeft z'n servers terug en heeft een aanklacht lopen tegen Brein), en dan heb je nog Operation Site Down en de huidige 'Operation in our Sites' die bezig is met z'n V2.

Blijft een gegeven dat je tot op zekere hoogte gelijk hebt, en dat Brein en consorten ook Spotnet kunnen monitoren, en dat ook ongetwijfeld doen...
Maar als je ook de spot titel vervangt met een 'gecodeerde' bestandsnaam, word ook dát een moeilijke klus.
Maakt het zoeken er niet makkelijker op, zeker niet voor standaard 'klikvee' dat spotnet alleen maar kent met dank aan een van de vele computer magazines, maar als ik heel eerlijk mag zijn kan me dat geen zier schelen...

Pas op ! Langdradig geneuzel alert ! Niet verder lezen als je geen computer Nerd/Geek bent, want de kans is groot dat je je aangesproken gaat voelen door de volgende tekst !!

Zijn jullie er nog ?
Ok, prima, maar niet zeggen dat ik je niet heb gewaarschuwd... :ssst:


Het feit dat het zoeken via spotnet voor elke #*%^@*$ met een computer simpel te doen is zorgt er alleen maar voor dat al die imbecielen met hun 'entitlement issues' die voorheen alleen torrents gebruikten zijn verhuisd naar spotnet, met alle gevolgen van dien (denk aan alle randdebielen die lopen te emmeren over gebrek aan subs, types die gaan lopen bléren als hun Microsoft Security Essentials een crack van een PC spel aanmerkt als malware (goh, hoe zou dát nou komen?), en dan heb ik het nog niet over alle spammers en trollen in de Erotiek categorie).
Van mij mag Usenet best weer wat exclusiever worden, en als de gemiddelde jan %*^ dan niet meer kan downloaden, PRIMA, hoef ik dat oeverloze gezanik en eeuwige getroll ook niet meer aan te zien.
Ten tijde van FTD begon het al; met enige regelmaat had je gezeik over posts/content, loos getroll, en files die ineens 'verdwenen', en nu met al die media aandacht, mede dankzij al die computer magazines (mochten er 'journalisten' meelezen : dankjewel dat jullie Usenent nog meer in de spotlights hebben gezet van de copywrong mafia, STELLETJE TECHNOTARDS !!) word het alleen maar erger.

Dat een community groeit met meer leden is een gegeven waar je niet omheen kan, maar de manier waarop dat nu gebeurd is de doodsteek voor het huidige systeem.
Er zal heus wel weer iets nieuws voor in de plaats komen; hetzij darknets, een nieuw of desnoods gereviseerd filesharing protocol (denk aan tribbler), maar feit blijft dat de gebruikers mede schuldig zijn aan de populariteit, en dus aan de ondergang van het systeem.

Om het in een (flauwe) zin samen te vatten : 'The First Rule of Fight Club is : YOU DO NOT TALK ABOUT FIGHT CLUB'

/rant

-- [bericht automatisch samengevoegd - 23 jan 2013, 17:33] --
MeneerJansen schreef:Bij gebrek aan een algemeen topic over dit zeer grote probleem.

Is dit nu het begin van het einde? Als aanvulling op DMCA is er nu ook 'Notica And Takedown'. Dat betekent in de praktijk dat met gewoon op Spotnet kijkt onder welke naam er een bepaalde film of serie gepost wordt en dat melden ze dan aan Eweka etc. En weg is je post.

Zijn er geen fatsoenlijke Torrent alternatieven? De 'Simply' release groep noemt http://www.ultimate-torrents.cc.

Wordt tijd dat we hier eens goed over gaan discussiëren op internet!
'nu ook notice and takedown' ?
Say what ?
Da's al net zo oud als de DMCA hoor, dat het nu op Usenet ook veelvuldig gebeurd is een gevolg van de verschuiving van de aandacht van de copywrong mafia van Torrents naar Usenet; Torrent sites zijn moeilijker te slopen dan simpelweg een takedown notice sturen naar een filelocker of Usenet host.

Of er fatsoenlijke torrent alternatieven zijn; ja hoor, die zijn er zat, maar die zul je als gemiddelde gebruiker niet vinden.
Die sites zijn 'invite only', hanteren een strakke up/down ratio regel, en zijn redelijk exclusief, zodat je als 'casual' gebruiker niet simpel binnenkomt, en als je je niet snel aanpast aan de 'cultuur' van die site dan word je er snel uit gesodemieterd.
Hoe vind je die sites ?
Google, sharing news sites, en soms door andere gebruikers.
-----BEGIN GEEK CODE BLOCK-----
Version: 3.1
GCS/S d+pu s+: a C++ UBL++++@ P-- L++@ !E--- W++$ N++++>$ o-- K++@ w O- M-- V+ PS? PE>$ Y++@ PGP---- t 5 X- R++ tv-- b+++>$ DI++ D+++ G+ e+++(-)>$ h r y++**@
------END GEEK CODE BLOCK------
Neem je online privacy serieus en gebruik een VPN verbinding!

Met een VPN verbinding van IPVanish wordt uw gehele internet verbinding versleuteld

U kunt dus veilig browsen, Torrents downloaden, Usenet downloaden en onderling versleutelde verbindingen opzetten.



MeneerJansen
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 feb 2011, 18:31
Reputation: 0

Re: eweka down door brein?

#12

Bericht door MeneerJansen »

BitsOfSkin schreef:
MeneerJansen schreef:Als aanvulling op DMCA is er nu ook 'Notica And Takedown'. Dat betekent in de praktijk dat met gewoon op Spotnet kijkt onder welke naam er een bepaalde film of serie gepost wordt en dat melden ze dan aan Eweka etc. En weg is je post.

Zijn er geen fatsoenlijke Torrent alternatieven?
'nu ook notice and takedown' ?
Say what ?
Da's al net zo oud als de DMCA hoor, dat het nu op Usenet ook veelvuldig gebeurd is een gevolg van de verschuiving van de aandacht van de copywrong mafia van Torrents naar Usenet; Torrent sites zijn moeilijker te slopen dan simpelweg een takedown notice sturen naar een filelocker of Usenet host.

Of er fatsoenlijke torrent alternatieven zijn; ja hoor, die zijn er zat, maar die zul je als gemiddelde gebruiker niet vinden.
Die sites zijn 'invite only', hanteren een strakke up/down ratio regel, en zijn redelijk exclusief, zodat je als 'casual' gebruiker niet simpel binnenkomt, en als je je niet snel aanpast aan de 'cultuur' van die site dan word je er snel uit gesodemieterd.
Hoe vind je die sites ?
Google, sharing news sites, en soms door andere gebruikers.
Ik begrijp dat 'Notice and Takedown' (NaT) inderdaad reeds zo oud is als de weg naar Kralingen. Ik wist dat niet. Voor mijn gevoel wordt er pas sedert december "gebruik" van gemaakt. Raar. Want Usenet was naar mijn bescheiden mening de grootste versprijder van films, series, etc. Waarom ze achter 'The Pirate Bay' aangingen is mij een raadsel. Ik ken niemand meer die nog torMent gebruikt... Zal wel veranderen na dit ge-etter.

Ik heb ook begrip voor je betoog over het onder de radar blijven en dat het plebs dat zanikt over NL ondertitels eerder een plaag dan een zegen is. Maar goed. Dat gedoe met "ratio's" is ook vreselijk hoor (dat je pas mag downen na een redelijke upload). Mijn upload snelh. is zo dramatisch laag dat ik dan minstens het drievoudige aan mijn internet abo gaan betalen. Dan kan ik net zo goed naar de Mediamarkt voor die paar series en films per maand. Dat getrut met ratio's is echt alleen voor degenen voor wie het verspreiden een hobby is en nooit daadwerkelijk kijken naar alles wat ze uppen en downen.

Ik blijf er bij dat we moeten zoeken naar een leuk alternatief. Jij noemt er een paar. Het mooie van Usenet vond ik juist dat het zo ontzettend populair is geworden. Ik down niet voor de sport. Ik heb een nogal impopulaire muzieksmaak en ik kan alles wat ik niet meer op Amazon kan bestellen of legaal kan krijgen gewoon op Usenet vinden. En omdat het geen torrents zijn kan ik die muziek tot 3 jaar terug gelukkig nog downen. Moest ik 'vroegah' een hele zaterdag in Utrecht een platenbeurs voor afstruinen. Voor 1 LP! Naar die Middeleeuwen wil ik niet terug. Ik wil niet dat het hele gebeuren 'elitair' wordt voor de power-uploader.

Enfin, ik hoop dat er iets moois voor in de plaats komt of dat er een acceptabele symbiose komt van bijv. torMents voor het allernieuwste, Usenet voor het wat minder copywrong/Brein gevoelige spul en Mega (de opvoilger van Megaupload) voor alles dat 'klassiek' is en jaren lang beschikbaar moet zijn voor iedereen.

Maar de nieuwste series en films uppen of downen via Usenet vind ik nu z'n beste tijd gehad hebben. Tenzij de payserver beheerders zeggen: dikke vinger met je Amerikaanse wetgeving. Dit is Europa en we zijn niet bezet door Amerika!
Gebruikersavatar

asenegawa
Berichten: 213
Lid geworden op: 13 feb 2011, 18:07
Reputation: 0
Usenet: Astraweb
Internet: Phoenix NAP
Locatie: Valley of the Sun

Re: eweka down door brein?

#13

Bericht door asenegawa »

Ik wil toch graag even wat opmerkingen plaatsen bij dit gehakketak tussen zogenaamde nerds en noobs.
Op Spotnet en de ander Spot X versies is er voortdurend gemopper en gegrom van zowel de zogenoemde nerds aan de ene kant en aan de andere kant de door deze nerds tot noobs verklaarde gebruikers.
Dat dit onderlinge gehakketak de instanties die Spotnet/SpotX/Usenet willen "schoonvegen" op een geweldige manier in de kaart speelt lijkt mij wel duidelijk.
Jammer dat we als usenet/spotnet community zo onverdraagzaam zijn ten opzichte van elkaar.

Want niet allerlei instanties, NAT's of DMCA's zijn er de oorzaak van dat we in de toekomst het risico lopen op een leeg en saai usenet.
Ook de releasegroepen en andere uppers zijn er zeer zeker niet de oorzaak van dat we die kans lopen. Die doen hun stinkende best voor jullie.
Hoewel ze hun downloadtools misschien beter op elkaar kunnen afstemmen en niet meteen met allerlei verschillende methodes aan komen zetten die in wezen overigens niet zoveel van elkaar verschillen.
Mijn voorkeur gaat uit naar 1 downloadtool voor alle releasegroepen en wanneer deze getorpedeerd wordt meteen allemaal 1 van de andere tools inzetten.
Maar dat terzijde want ik dwaal een beetje af.

Nee... want als het ooit zover komt dat het Spotnet deel van het usenet in de toekomst leeg en saai gaat worden dan komt dit puur en alleen door de onverdraagzaamheid tussen zogenaamde nerds en noobs.
Van dat onderlinge geruzie en gehakketak krijgen de gemiddelde gebruikers op een bepaald moment genoeg en het gevolg voor het usenet en uiteraard Spotnet en de SpotX versies laat zich dan gemakkelijk raden.
Mijn betoog is dan ook een beetje meer verdraagzaamheid ten opzichte van elkaar.

Nerd wanneer je een reactie ziet reageer dan s.v.p. niet zo vanuit de hoogte. Er zijn immers zaken die ook jij hebt moeten leren en er zijn nog genoeg andere zaken waar jij nog geen weet van hebt.
Noob, wanneer je iets niet begrijpt of niet goed kunt volgen begin dan niet meteen te mopperen, schelden of te blaten. Vraag op een normale nette manier om nadere uitleg. Iets wat jij een stomme manier vindt of wat je moeilijk te begrijpen vindt kan achteraf met een beetje uitleg prima te volgen zijn.

Verder is het natuurlijk ook zo, alles wat je KRIJGT is door anderen over het algemeen belangeloos op het usenet gezet.
Wil je service, garantie en dergelijke dan is er maar 1 oplossing.
Koop het in de winkel, daar betaal je ervoor en kun je dus ook eisen stellen en gebruiksgemak verwachten.
Vergeet ook niet dat je Spotnet zelf en ook de varianten ervan gratis ter beschikking hebt gekregen.
Ik weet nog goed hoe velen in zak en as zaten toen FTD de deuren moest sluiten.
Nu zie ik een aantal van diezelfde mensen mopperen over dat er dingen anders moeten in spotnet en zijn varianten.
En helaas hetzelfde ook over de manier hoe een en ander gepost moet worden.
Ik heb daarbij zoiets, wees blij met wat je GEKREGEN hebt en doe het er mee.
Of...en dat mag ook...graag zelfs... je maakt zelf maar iets anders of post zelf op de manier die jij wil.
Maar bedenk..... wat je ook doet, je kunt het toch nooit iedereen naar de zin maken.


Even over Eweka. Er zijn allerlei verhalen rond Eweka maar laat ik duidelijk zijn. Eweka valt door zijn organisatiestructuur wel degelijk onder de DMCA wetgeving en niet onder de NAT. (Niets dat dit iets uitmaakt.)
Er zijn zelfs usenetproviders die zich schuldig maken aan het automatisch (dus zonder controle) doorvoeren van DMCA's en NAT's. Wanneer een dergelijk verzoek binnenkomt dan wordt dit automatisch gehonoreerd.
Uiteraard is dit een kwalijke zaak want dit werkt misbruik door de betreffende instanties in de hand en er worden zaken verwijderd die hier helemaal niet voor in aanmerking komen.
Gelukkig komen deze usenetproviders hier geleidelijk aan weer op terug.

Verder zou het voor velen interessant zijn om eens verder te kijken op het internet over het hoe en waarom van een en ander.
Lees bijvoorbeeld deze pagina of voor mijn part de hele site eens een keertje door.
Je ogen zullen dan op dit gebied misschien wat verder geopend worden.
http://www.ngprovider.com/euro-based-us ... viders.php
Ik weet niet of deze link mag. Zoniet dan haal hem maar weg ( zou wel jammer zijn).
Kijk vooral eens naar de genoemde providers helemaal onderaan op deze pagina.
Wie zien we daar tussen staan? Juist ja, Eweka...
Jammer genoeg voor de mensen die de Engelse taal niet machtig zijn; de site is in het Engels.
I'm trying to be...who I really am...the true me...
Gebruikersavatar

BitsOfSkin
Berichten: 78
Lid geworden op: 17 jul 2011, 03:15
Reputation: 0
Usenet: SuperUsenet
Internet: XS4ALL/Ziggo
Locatie: Ergens in het zuidwesten
Leeftijd: 41

Re: eweka down door brein?

#14

Bericht door BitsOfSkin »

Ok, dit gaat een héééééél lang verhaal worden, pak er maar vast een kop koffie bij...
asenegawa schreef:Ik wil toch graag even wat opmerkingen plaatsen bij dit gehakketak tussen zogenaamde nerds en noobs.
Op Spotnet en de ander Spot X versies is er voortdurend gemopper en gegrom van zowel de zogenoemde nerds aan de ene kant en aan de andere kant de door deze nerds tot noobs verklaarde gebruikers.
Dat dit onderlinge gehakketak de instanties die Spotnet/SpotX/Usenet willen "schoonvegen" op een geweldige manier in de kaart speelt lijkt mij wel duidelijk.
Jammer dat we als usenet/spotnet community zo onverdraagzaam zijn ten opzichte van elkaar.
Dit is een verschijnsel dat al meer als 3 decennia bezig is, en het komt voor het grootste deel elke keer weer door nieuwe gebruikers die alles op een presenteerblaadje willen hebben.
Heeft an sich niets met noob/nerd gedoe te maken, is gewoon een kwestie van een 'ik wil dat ook en ik wil er geen moeite voor hoeven doen' mentaliteit; de mededeling dat men zelf iets kan opzoeken via Google, of het kan vinden in een handleiding, is vaak al aanleiding tot een hoop onzin.
En die onverdraagzaamheid zal er ook wel blijven zolang de mentaliteit niet veranderd (en ik denk niet dat die ooit echt veranderd, in ieder geval niet op grote schaal).
asenegawa schreef: Want niet allerlei instanties, NAT's of DMCA's zijn er de oorzaak van dat we in de toekomst het risico lopen op een leeg en saai usenet.
Leeg en saai Usenet ?
De discussiegroepen zijn nog even levendig als altijd, de binaries groepen bestaan nog steeds ALLEMAAL, en er zijn zat bestanden.

Dat er nu een hoop verdwijnt is de zoveelste wanhopige poging van de copywrong/MAFIAA trollen om die 'verschrikkelijke piraten' ergens een hak te zetten.
Dat ze daarmee hun bestbetalende klanten wegjagen willen ze nog altijd niet inzien, en dat is prima; ze gaan vanzelf de Dodo achterna.
Je ziet de verschuiving al steeds duidelijker; steeds meer muziekanten zeggen de studio's vaarwel en gaan voor een kickstarter project (en/of andere methoden) om de kosten te dekken van een nieuwe plaat; en het werkt.
Zelfs filmmakers grijpen steeds meer terug op het publiek zelf.

Maar ik dwaal af, het punt is dat hoewel er zat bestanden verdwijnen, er ook meer dan genoeg word gepost, en wat je op spotnet niet vind, kun je op andere sites (of met wat handig speurwerk op usenet zelf) wel vinden.
Dat je daar wat meer naar moet zoeken, tja...
Ik denk dat ik m'n mening over dit punt wel al duidelijk genoeg heb uitgelegd.
asenegawa schreef: Ook de releasegroepen en andere uppers zijn er zeer zeker niet de oorzaak van dat we die kans lopen. Die doen hun stinkende best voor jullie.
Releasegroepen van de 'Scene' of de mensen die op Usenet dingen plaatsen als 'affiliate' of 'member' van een Usenet indexing forum ?

Wereld van verschil namelijk.

De 'Scene' zal het geen klap interesseren dat mensen buiten de eigen sites (Topsites) hun materiaal niet meer kunnen vinden; dat is sowieso niet de bedoeling.
Dat er mensen zijn die 'Scene dumps' e.d. opzetten en van daar uit naar verdere FTP's, IRCBots, Usenet en Filehost dumps lekken, dat is iets waar de 'Scene' al jaren over loopt te klagen.

Zelfde trouwens in de Torrent/P2P scene; die zal het ook aan hun reet roesten dat er op Usenet minder te vinden is; zolang men zelf nog aan bestanden kan komen is er 'geen probleem'.

Dat de Usenetters hun uiterste best doen weet ik tot op zekere hoogte uit eigen ervaring, maar als ze niets doen tegen de huidige problemen met bestanden dan zorgt dat ook voor een leegloop.
Ze zijn er dan wel niet schuldig aan, maar het blijft aan de Usenet groepen om er iets op te verzinnen, als ze mee willen blijven draaien in de top van de 'Warez' voedselketen.
asenegawa schreef: Hoewel ze hun downloadtools misschien beter op elkaar kunnen afstemmen en niet meteen met allerlei verschillende methodes aan komen zetten die in wezen overigens niet zoveel van elkaar verschillen.
Mijn voorkeur gaat uit naar 1 downloadtool voor alle releasegroepen en wanneer deze getorpedeerd wordt meteen allemaal 1 van de andere tools inzetten.
Maar dat terzijde want ik dwaal een beetje af.
'United We Stand, Divided We Fall' klinkt dan wel heel mooi in theorie, maar uiteindelijk blijft het een wereldje van 'wie het eerst komt strijkt met de eer', en daar draait het al jaren om in de Usenet scene; het is een regelrechte weerspiegeling van de ECHTE Warez 'Scene', ook daar geld het recht van de snelste.
Ik kan je garanderen dat geen enkel spot/post tool dat zal kunnen veranderen.
asenegawa schreef: Nee... want als het ooit zover komt dat het Spotnet deel van het usenet in de toekomst leeg en saai gaat worden dan komt dit puur en alleen door de onverdraagzaamheid tussen zogenaamde nerds en noobs.
Van dat onderlinge geruzie en gehakketak krijgen de gemiddelde gebruikers op een bepaald moment genoeg en het gevolg voor het usenet en uiteraard Spotnet en de SpotX versies laat zich dan gemakkelijk raden.
Mijn betoog is dan ook een beetje meer verdraagzaamheid ten opzichte van elkaar.
De echte Die Hards blijven over, en degenen die weglopen om het geruzie komen vanzelf weer terug als de rust is terug gekeerd.
Dit heb ik in de jaren '80 en '90 zien gebeuren in de BBS scene, en daarna heb ik hetzelfde zien gebeuren op verschillende 'Topsites', op meerdere Usenet indexers, op torrent sites, en ga zo maar door.
Evolutie op kleine schaal, zo je wilt.
'Waar een wil is, is een weg', zoals men pleegt te zeggen; ik ken zat mensen die weer ouderwets CD's/DVD's met elkaar delen, en mensen die USB sticks en HDD's uitwisselen om bestanden te delen.
DAAR zit de volgende Evolutie van Filesharing voor de meeste mensen; terugkeer naar een simpeler manier van delen.
En zoals ik eerder al aangaf, als Spotnet zou verdwijnen, dan komt er vanzelf weer iets anders voor in de plaats.
Maar dat zal ook weer niets veranderen aan het menselijk gedrag.
asenegawa schreef: Nerd wanneer je een reactie ziet reageer dan s.v.p. niet zo vanuit de hoogte. Er zijn immers zaken die ook jij hebt moeten leren en er zijn nog genoeg andere zaken waar jij nog geen weet van hebt.
Noob, wanneer je iets niet begrijpt of niet goed kunt volgen begin dan niet meteen te mopperen, schelden of te blaten. Vraag op een normale nette manier om nadere uitleg. Iets wat jij een stomme manier vindt of wat je moeilijk te begrijpen vindt kan achteraf met een beetje uitleg prima te volgen zijn.
Sorry, maar je betoog klinkt mij redelijk naïef in de oren.
Dit hele cirkeltje heb ik, zoals beschreven, al meerdere keren voorbij zien komen; er gaat niets veranderen.
Sommige mensen zullen zich aanpassen, meegaan met de stroming en leren van het verleden, en dingen leren over de technologie die ze gebruiken, en zij worden dan de 'Nerds' van de volgende golf/generatie/whathaveyou; het overgrote deel van de gebruikers verhuist gewoon als een kudde naar de volgende oplossing die 'lekker makkelijk' is, en daarmee is de kous af.
Zie Napster, WinMX, Kazaa, Limewire etc etc; allemaal ten onder gegaan aan hun eigen succes, dankzij het kudde gedrag op Internet, en allemaal vervangen door andere/nieuwere/verbeterde protocollen.


Dat je graag zou zien dat er wat veranderd begrijp ik, maar hoe nobel het streven ook is; de mens is zoals hij is, en niets zal daar ooit iets aan veranderen.
Het hele gedoe rond downloaden van 'illegaal' materiaal zal blijven voortduren tot het einde van de mensheid zich aandient; er zal altijd wel IETS ergens illegaal te krijgen zijn, hoe obscuur ook.
En er zal altijd een scheiding blijven tussen de gebruikers die precies weten hoe alles werkt, en zij die slechts gebruik maken van software/hardware/etc om dingen makkelijker te maken.
Sommigen van die laatste groep leren op den duur dat vragen stellen op een normale manier en zelf zoeken naar antwoorden vaak verbazend goed werkt en hele mooie gevolgen kan hebben, en zij vervangen op den duur de ouder wordende 'slimmere' gebruikers, en nemen uiteindelijk hun plaats in, en zij proberen op den duur de nieuwe lading 'gemaksgebruikers' wat bij te leren..... en zo gaat het rond tot in lengte van dagen.


Persoonlijk stukje ervaring op dit gebied;
Old man mode
Ik was zelf eind jaren '80, begin jaren '90 een nieuwe gebruiker, en ik zeurde als écht broekie (van een jaar of 7) wat af over hoe moeilijk het allemaal in elkaar zat, met al dat gedoe over 'Elite Access' en al die verschillende protocollen enzo, en ik kreeg als antwoord handleidingen en gidsen, en de mededeling; 'That's where you'll find the answers kiddo, good luck!' en 'If the manual doesn't tell you the answer, fuck around until you find one that works for you'.
Uiteraard ging ik daar tegenin, eerst vriendelijk, later weer op zeurderige toon, maar men hield vol, en uiteindelijk besloot ik om dan toch maar te gaan lezen en leren.
En toen ging er een hele wereld voor me open; je kon dus zo'n beetje ALLES doen met een computer, mits je de juiste software en hardware had, en soms de wil en tijd om zelf wat aan te passen, of zelf wat code te schrijven.
En ik was de oudere generatie dankbaar (en dat ben ik nog steeds) dat ze me niet alles hadden voorgekauwd; ik heb al doende dingen geleerd die sommige mensen nooit zullen leren, en ik heb ervaring opgedaan die ervoor heeft gezorgd dat ik me al doende door m'n eerste sollicitatie als Systeem Administrator bij een klein bedrijfje heb gepraat, terwijl ik amper de juiste papieren had, en zo goed als geen praktijk ervaring.

Maar om terug te komen op het leerproces : hoe meer ik leerde, en hoe meer versimpelingen zich aanboden, hoe meer ik terug verlangde naar hoe het voorheen ging.
Want steeds meer mensen gingen allerlei software gebruiken zonder ook maar de moeite te doen een keer de handleiding te lezen; laat staan dat ze de moeite deden zich te verdiepen in wat er allemaal mogelijk was met de software; konden ze iets niet vinden, dan werd er om gezeurd, en als dan bleek dat de gezochte functie er wel inzat, maar niet zonder handleiding te vinden was, dan was het 'te moeilijk'.
Daar ergerde ik me vaak verschrikkelijk aan; ik moest die dingen ook gewoon zelf opzoeken, en dat gaf ik in m'n jeugdige enthusiasme met enige regelmaat te kennen.
En ineens werd ik als mannetje van een jaar of 9, hooguit 10, door nieuwe, vaak volwassen gebruikers, weggezet als 'ouwe man die hier al jaren rondhangt en alles al weet'.
Dat was dan weer het hilarische effect van de anonimiteit van het Internet en de BBS'en; niemand kon weten hoe oud je écht was.
De reacties die ik dan kreeg als ik m'n leeftijd vermeldde...
GE-WEL-DIG.
Maar het maakte voor mij ook wel overduidelijk dat het probleem lag bij de gemakszucht van té veel 'gebruikers' van allerlei computers, die té gewend waren geraakt aan de 'helpdesks' en andere plekken waar men om hulp kon vragen zonder zelf echt moeite te doen; elke familie had op den duur wel een 'Computernerd' die 'dat wel effe voor je kan regelen', of kende iemand die dat kon, desnoods voor een kleine vergoeding.
Door daadwerkelijk te gaan 'helpen' hebben de 'Computernerds' van de generatie voor mij, en mij eigen generatie, dit gedrag in de hand gewerkt.
En het valt intussen ook niet meer ongedaan te maken; of beter gezegd, op de korte termijn valt er niets aan te doen.
Op de lange termijn kunnen we ervoor kiezen steeds minder te helpen en mensen meer en meer te wijzen op handleidingen en online hulpgidsen, en even doorbijten als ons verweten word dat we niet willen helpen.
Mensen moeten simpelweg weer leren zichzelf te helpen.

Hier eindigt mijn gezever voor vannacht, ik moet weer verder met m'n werk, misschien dat iemand zich hier in herkent, misschien ook niet, misschien dat iemand er iets van leert, of misschien denkt iedereen wel 'ouwe zeikerd !' en rustig doorzeverd zonder ooit iets te leren...
At least i tried :mrgreen:
/Old Man mode
-----BEGIN GEEK CODE BLOCK-----
Version: 3.1
GCS/S d+pu s+: a C++ UBL++++@ P-- L++@ !E--- W++$ N++++>$ o-- K++@ w O- M-- V+ PS? PE>$ Y++@ PGP---- t 5 X- R++ tv-- b+++>$ DI++ D+++ G+ e+++(-)>$ h r y++**@
------END GEEK CODE BLOCK------

MeneerJansen
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 feb 2011, 18:31
Reputation: 0

Re: eweka down door brein?

#15

Bericht door MeneerJansen »

@Asenegawa en @BitsOfSkin bedankt voor de interessante lange verhalen. Ik kan mij goed vinden in wat jullie beiden schrijven. Het wordt mij in ieder geval duidelijk dat DMCA en NaT hier zijn en blijven. En dat er altijd wel weer iets anders komt. Jammer want de copywrong maffia zit te mekkeren terwijl het bioscoop bezoek groter is dan OOIT! En het zelfde geldt voor de DVD/Bluray verkoop denk ik. Alleen die CD komt er nooit meer bovenop. Daar zal de industrie mee moeten leren leven, net zoals wij moeten leren leven met DMCA en NaT.

Goed, een alternatief (voor het verpestte gedeelte van Usenet) is er nog niet en een duidelijke hint in welke richting ik die moet zoeken straks ook niet. Jammer, want ik ben inmiddels ECHT een ouwe l*l geworden. 'Vroegah' deelde ik mijn spul op het schoolplein, de collegebanken en op de werkvloer. Maar iedereen die ik ken is inmiddels zou oud en druk met de kindertjes (braak!) dat ze aan mij beginnen te vragen waar je het beste 'Homeland' en 'American Horror Story' vandaan kunt halen. En ik weet het niet... Zucht. Dit forum dan maar in de gaten blijven houden. ;)


P.S. Het meeste heb ik nog geleerd van het letterlijk voorkauwen door de 'cracks' (lees: nerds) in fora. Misschien een piepklein boekje over CD's en UNIX gelezen van 'De Slegte', ha ha. En daardoor ben ik zo'n 'handige buurman' geworden die de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. Tjonge, jonge zeg. De partij computers die ik verpest heb van kennissen en familie. Ha ha. Ik ben daarmee gekapt: ze kopen de boel maar in de winkel met garantie. En als ik het woord 'Usent' laat vallen dan Googlen ze daar maar op en ze zoeken het maar lekker zelf uit. Vooral voor Usenet zijn er fantastische stap-voor-stap handleidingen. Alleen met mensen met aanleg, en waar ik zelf wat van kan leren, discussieer ik nog. Wat niet wil zeggen dat ik de beginner niet help. In tegendeel. Maar ik heb gauw genoeg door of men het oppakt of niet. En dan vind ik het wel weer heel leuk om met computergebruikers bezig te zijn. :)
Laatst gewijzigd door MeneerJansen op 25 jan 2013, 19:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

asenegawa
Berichten: 213
Lid geworden op: 13 feb 2011, 18:07
Reputation: 0
Usenet: Astraweb
Internet: Phoenix NAP
Locatie: Valley of the Sun

Re: eweka down door brein?

#16

Bericht door asenegawa »

@BitsOfSkin

Ik heb je betoog met belangstelling gelezen en waardeer het dat je de moeite hebt genomen om er ‘even’ op terug te komen.
Overigens kostte het me 2 koppen koffie om je episteltje door te lezen. Ik lees namelijk graag goed en heb je reactie 3 keer door gelezen voordat ik 1 keer antwoord geef.

Om eerlijk te zijn, ik ga er niet al te diep op in, maar Ik ben het voor 95% met je eens en herken je verhaal heel duidelijk.
Ik ben blij dat ook ik gisteren tussen mijn drukke werkzaamheden door even de moeite genomen heb om te reageren.
Na je laatste antwoord weet ik nu hoe je een en ander bedoelde.
Ik had namelijk door de manier van schrijven even de indruk gekregen dat je Spotnet een beetje in de exclusiviteit wilde drukken.
Dit terwijl Spotnet geschreven is en ook bedoeld is voor het grote publiek.
Dat Spotnet mede door het gebruiksgemak hierdoor een flink succes is geworden en daardoor het risico loopt om door het eigen succes de nek omgedraaid te worden is inderdaad een mogelijkheid.
Maar zoals je zelf al schrijft dan zullen er wel weer nieuwe manieren gevonden worden om te delen. Voor zover die er nu al niet zijn.
Wanneer men exclusiviteit wil dan moet men niet op Spotnet zijn en dan zijn er vele andere mogelijkheden en die weet ik (net zoals jij) ook te vinden.

De 5% verschil zit naar mijn mening hoofdzakelijk in de manier van benadering door een man of een vrouw.
Jij bent een man, ik dus niet en we zeggen allebei feitelijk zo ongeveer hetzelfde maar met heel andere woorden.
Je kunt me naïef vinden maar ik ga toch voor de wat zachtere benadering terwijl jij kiest voor een wat hardere en directe benadering.
Je hebt gelijk wanneer je zegt dat mensen zelf moeten leren zoeken en leren lezen om er verder mee te komen.
Of… is het misschien beter om te zeggen, moeten WILLEN zoeken en lezen.
Daarom schreef ik dus ook: Wil je service, garantie en dergelijke dan is er maar 1 oplossing.
Koop het in de winkel, daar betaal je ervoor en kun je dus ook eisen stellen en gebruiksgemak verwachten.


Wanneer ik je posts goed doorlees dan blijken er dus wat verschilletjes in benadering en woordkeuze te zijn.
Maar uiteindelijk zitten we naar mijn mening toch zo ongeveer op 1 lijn.
Bedankt voor je reactie, ik vond deze verhelderend en kan je eerdere reactie nu wat meer in de juiste context plaatsen.


@ MeneerJansen

Zo lang als je er plezier in hebt is mijn advies: Gewoon lekker doorgaan met waar je mee bezig bent.
BitsOfSkin schreef: 'Waar een wil is, is een weg', zoals men pleegt te zeggen; ik ken zat mensen die weer ouderwets CD's/DVD's met elkaar delen, en mensen die USB sticks en HDD's uitwisselen om bestanden te delen.
DAAR zit de volgende Evolutie van Filesharing voor de meeste mensen; terugkeer naar een simpeler manier van delen.
En zoals ik eerder al aangaf, als Spotnet zou verdwijnen, dan komt er vanzelf weer iets anders voor in de plaats.
Maar dat zal ook weer niets veranderen aan het menselijk gedrag.
Wanneer Spotnet verdwijnt dan is er tegen die tijd echt wel weer iets nieuws, maar zover is het (naar mijn mening) nog lang niet.
Verder is het ouderwetse onderling delen en uitwisselen van bestanden niet alleen een beproefde manier maar kan het ook een gezellige manier zijn. Je leert dan soms de mensen een keertje persoonlijk kennen.
I'm trying to be...who I really am...the true me...

MeneerJansen
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 feb 2011, 18:31
Reputation: 0

Re: eweka down door brein?

#17

Bericht door MeneerJansen »

Zie ook dit topic: viewtopic.php?f=98&t=5853&p=50542#p50542

Ik heb ergens gelezen dat Eweka het snelst posts weghaalt en dat XS4All en het minst snel... Ik zou zeggen: weggaan bij Eweka en naar een ander gaan. Misschien helpt het als Usenet providers die maar al te graag naar de pijpen van Stg. Brein dansen failliet gaan.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp
Spot-net.nl Forums : Disclaimer