Er mogen op dit forum GEEN verzoekjes of requests gevraagd worden, dit staat ook in de regels die je accepteert bij het registreren op dit forum, hiervoor krijg je direct een permanente ban.

[Info+Tutorial] Portable Spotweb Server for Windows

Stel hier je vragen of discussiëer over Spotweb.

Moderator: Moderator Team

Forumregels
LEES: Forum Regels!

Topicstarter
Maranello575
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2011, 15:08
Reputation: 0
Usenet: tweaknews
Internet: tele2

[Info+Tutorial] Portable Spotweb Server for Windows

#1

Bericht door Maranello575 »

Portable Spotweb is een voorgeconfigureerd webserver pakket voor Windows, wat alle benodigdheden al bevat om snel aan de slag te kunnen gaan met Spotweb. Ik heb besloten dit te maken om Spotweb wat toegankelijker te maken voor Windows gebruikers. Het maakt gebruik van: Het is portable wat het mogelijk maakt om het vanaf externe schijf of usb-stick te draaien. Echter zou ik zelf vanwege de snelheid kiezen voor een vaste locatie op een lokale hardeschijf. De hoofdzakelijke reden waarom ik voor een portable webserver heb gekozen is om het makkelijk verspreiden naar andere gebruikers. Om het pakket zoveel mogelijk up-to-date te houden zit Spotweb niet in het pakket, maar zal je deze na uitpakken van de repository moeten halen. De configuratie van de webserver is verder zo eenvoudig mogelijk gehouden, maar het is wat dat betreft nogsteeds geen Spotnet of SpotLite vervanger

Alle gebruikte software is vrij beschikbaar.

Het totale pakket is zonder Spotweb en met lege database ongeveer 260MB. De webserver is getest op Windows 7 64-bit en Windows XP 32-bit.
Downloaden
Zoek op usenet naar SpotwebServerForWindows in a.b.nl (103.56 MB)

Pakket uitpakken
Pak de map Uniserver op een map naar keuze uit.
Om zoveel mogelijk up-to-dat te blijven zit Spotweb niet in dit pakket dus start spotweb_git-clone.bat (Uniserver map) om direct de laatste versie op te halen.

Webserver starten en configureren
Start nu het bestand Start.exe in de Uniserver map. Hiermee verschijnt start UniTray als icoon in het Systeemvak (naast de klok) op je Taakbalk: Een blauwe 1. Klik met linkermuisknop op het icoon en kies "Start Uniserver". Nu draait de webserver, er word automatisch een browservenster geopend met de homepage van Uniserver.

Beveiligingsadvies
Het advies is alle standaard wachtwoorden aan te passen en en zeker als je externe toegang mogelijk wilt maken. Via het Uniform Server Adminpanel (http://localhost:8080/apanel/) kun je de Security Checklist onderaan de pagina afwerken. Om het wachtwoord van de user voor de Spotweb database aan te passen: Ga met je browser naar http://localhost:8080/password.php en vul je eigen wachtwoord. Verwijder het password.php uit je www-root, ook als je het wachtwoord zo wilt houden.

Ga nu door naar de volgende stap om Spotweb te configureren voor gebruik.

Spotweb configuratie
Voor de Spotweb configuratie met settings.php/ownsettings.php kan je de standaard handleiding aanhouden.

Vul in bij de database instellingen het volgende in:

Code: Selecteer alles

$settings['db']['engine'] = 'mysql';
$settings['db']['host'] = 'localhost';
$settings['db']['dbname'] = 'spotweb';
$settings['db']['user'] = 'spotweb';
$settings['db']['pass'] = 'brein'
Vervang het standaard wachtwoord op de laatste regel indien je deze in de stap hierboven hebt aangepast.

Als alle instellingen in settings.php/ownsettings.php zijn gemaakt kunnen de eerste spots binnengehaald worden. Hiervoor kan je retrieve.php via de commandline uitvoeren met behulp van spotweb_retrieve.bat. Eventueel meerdere keren draaien om de database te vullen. Met Windows Taakplanner kan je deze batch-file ook aanroepen op vaste tijden, vergeet echter niet dat je Webserver hiervoor wel moet draaien.

FAQ
Waarom bereik ik mijn webserver alleen via poort 8080?
Om mogelijke conflicten te voorkomen staat Apache ingesteld op poort 8080. Wil je de webserver zonder poortnummer kunnen aanspreken dan zal je deze op de standaardpoort 80 moeten zetten. Open het bestand Uniserver\usr\local\apache2\conf\httpd.conf met Kladblok of Wordpad en zoek naar de regel:

Code: Selecteer alles

Listen 8080
Vervang de 8080 door 80.

Wat moet ik doen om mijn webserver/Spotweb benaderbaar te maken vanaf andere computers?
Standaard staat de .htaccess op het blokkeren van externe toegang. Open www\.htaccess met Wordpad op Kladblok. Comment de volgende regels door er een # voor te zetten.

Code: Selecteer alles

Order Deny,Allow
Deny from all
Allow from 127.0.0.1
Denk erom dat alle externe toegang tot je Spotweb nu open staat!. Je kan er ook voor kiezen de Allow-lijst uit te breiden met lokale ip-adressen die je wil toestaan. Dit is ook noodzakelijk als je Sabnzbd op een andere computer draait dan Spotweb.

Als ik mijn webserver start via de tray kom ik op een Uniform Server pagina uit, hoe zet ik dit naar Spotweb?
Indien je voortaan Uniform Server wil starten met Spotweb i.p.v. de root homepage, kan spotweb_redirect.bat draaien. Bij het starten vanuit de UniTray kom je dan voortaan direct op de Spotweb pagina uit. Je kan ook handmatig het bestand home\admin\www\redirect.html aanpassen.

Kan ik de webserver ook automatisch laten met Windows op laten starten starten (als service)?
Je kan Uniform Server als service installeren, maar dan is deze niet portable meer: Start de UniTray op met start.exe, maar klik i.p.v. linkermuisknop met rechtermuisknop op het icoon in het systeemvak. Klik bovenaan in het menu op Install and run all services. De volgende keer dat Windows opstart start de webserver automatisch mee. Via hetzelfde menu kun je de services ook weer verwijderen.

Ik wil meer kunnen tweaken en instellen aan mijn webserver. Wat kan ik er nog meer mee?
Als je vragen hebt over configuratie van de Uniform Server verwijs ik je graag door naar de Uniform Server Wiki.Voor Spotweb gerelateerde vragen kun je uiteraard gewoon op dit forum terecht.
Disclaimer
Het Portable Spotweb Server for Windows pakket is een voorgeconfigureerde webserver op basis van freeware tools die in hun oorspronkelijke vorm verspreid mogen worden. Dit pakket bevat een lege Spotweb database.
Laatst gewijzigd door Gup op 14 mar 2011, 00:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanhef aangebracht
Neem je online privacy serieus en gebruik een VPN verbinding!

Met een VPN verbinding van IPVanish wordt uw gehele internet verbinding versleuteld

U kunt dus veilig browsen, Torrents downloaden, Usenet downloaden en onderling versleutelde verbindingen opzetten.


Gebruikersavatar

Gup
Algemeen Manager
Berichten: 1722
Lid geworden op: 18 feb 2011, 12:09
Reputation: 3
Usenet: 8 diverse
Internet: ???
Locatie: Deep Ocean
Leeftijd: 48

Re: Portable Spotweb Server for Windows

#2

Bericht door Gup »

:D Wauw, wat een mooie post,

Dank voor deze info en tutorial :D
Need Support? click this link for the search engine or start a new subject

D3r @nt1 R00tk17 M31st3r :ssst:

Topicstarter
Maranello575
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2011, 15:08
Reputation: 0
Usenet: tweaknews
Internet: tele2

Re: Portable Spotweb Server for Windows

#3

Bericht door Maranello575 »

Bedankt :) Ik hoop dat ik hiermee wat mensen kan helpen die totaal geen ervaring hebben met het opzetten van een webserver. Dit pakket scheelt een hoop lastige stappen voor die mensen
Gebruikersavatar

Blauwbek
Moderator Team Leider
Berichten: 2761
Lid geworden op: 04 mar 2011, 17:29
Reputation: 0
Usenet: UNS
Internet: UPC
Locatie: Blauwbek-PC
Contacteer:

Re: Portable Spotweb Server for Windows

#4

Bericht door Blauwbek »

Ik blijf er echter wel bij, dat het idd zeker mooi is, maar mensen zich bewust moeten blijven dat áls er iets niet klopt dat we verwachten dat als we hier uitleg geven dat deze mensen het ook snappen...

voor de rest: helemaal top, dat scheelt voor sommige mensen een heleboel werk!
Regels/Rules | pySabRename

Er zijn weer spotnet updates, klik hier!

API's kijken doe je maar in de dierentuin!
Gebruikersavatar

Blauwbek
Moderator Team Leider
Berichten: 2761
Lid geworden op: 04 mar 2011, 17:29
Reputation: 0
Usenet: UNS
Internet: UPC
Locatie: Blauwbek-PC
Contacteer:

Re: Portable Spotweb Server for Windows

#5

Bericht door Blauwbek »

Laten we maar weer on-topic gaan heren/dames.
voor SQL (en andere) errors graag een apart topic aanmaken zodat het makkelijker is voor de mensen met dezelfde errors de oplossingen terug te vinden.
Regels/Rules | pySabRename

Er zijn weer spotnet updates, klik hier!

API's kijken doe je maar in de dierentuin!
Gebruikersavatar

Gup
Algemeen Manager
Berichten: 1722
Lid geworden op: 18 feb 2011, 12:09
Reputation: 3
Usenet: 8 diverse
Internet: ???
Locatie: Deep Ocean
Leeftijd: 48

Re: Portable Spotweb Server for Windows

#6

Bericht door Gup »

Blauwbek schreef:Laten we maar weer on-topic gaan heren/dames.
voor SQL (en andere) errors graag een apart topic aanmaken zodat het makkelijker is voor de mensen met dezelfde errors de oplossingen terug te vinden.
De rest was off-topic , en verplaats naar Vragen en Problemen ;)
Need Support? click this link for the search engine or start a new subject

D3r @nt1 R00tk17 M31st3r :ssst:
Gesloten Vorig onderwerpVolgend onderwerp
Spot-net.nl Forums : Disclaimer