Er mogen op dit forum GEEN verzoekjes of requests gevraagd worden, dit staat ook in de regels die je accepteert bij het registreren op dit forum, hiervoor krijg je direct een permanente ban.

Iemand een uitleg over zwarte balken op Tv ?

Bespreek hier alles wat met beeld en geluid te maken heeft.

Moderator: Moderator Team

Gebruikersavatar

Topicstarter
Just Be
Berichten: 98
Lid geworden op: 19 feb 2011, 01:20
Reputation: 0
Usenet: I-Telligent
Internet: Ziggo

Iemand een uitleg over zwarte balken op Tv ?

#1

Bericht door Just Be »

Ik weet dat de zwarte balken op de tv(onder en boven) bij een film te maken heeft met resoluties en dergelijke.

Maar waarom heeft de ene film wel , en de andere film geen zwarte balken ?
Terwijl het allebei een iso is met bijv een resolutie van 1920x1080 ?

Waaraan kan je zien of je een film "ophaalt"die geen zwarte balken heeft op de tv, aangezien je het dus niet
aan de resolutie kan zien bij de spot uitleg.

Kan iemand mij hier wat meer duidelijk over geven ?

Dat scheel een hoop werk, aangezien ik nu vaak een aantal maal dezelfde moet ophalen, dan op hdd zetten en op tv testen.
heb ik zwarte balken probeer ik het van iemand anders, en vaak zit er uiteindelijk iets tussen, met dezelfde resolutie
zonder balken.

Alvast bedankt voor het mee denken
Vanuit Spotnetgedeelte naar beeld en geluid
- ManiaK
(Respect) Afbeelding (Respect)
Neem je online privacy serieus en gebruik een VPN verbinding!

Met een VPN verbinding van IPVanish wordt uw gehele internet verbinding versleuteld

U kunt dus veilig browsen, Torrents downloaden, Usenet downloaden en onderling versleutelde verbindingen opzetten.


Gebruikersavatar

Wheaten
Supporter
Berichten: 838
Lid geworden op: 11 sep 2012, 18:43
Reputation: 0
Usenet: Sunny
Internet: Ziggo
Locatie: Brabant
Leeftijd: 109

Re: Iemand een uitleg over zwarte balken op Tv ?

#2

Bericht door Wheaten »

Dit staat volledig los van de resolutie, maar heeft te maken met de beeld verhouding.
vroeger had je 4:3, daarna kwam breedbeeld 16:9 (meest gangbare momenteel) en er is nog 21:9 (bioscoop verhouding)
Indien je een film in formaat 21:9 afspeelt krijg dus zwarte balken boven en onder in beeld.

je kan ook hier even kijken: http://andrescholten.net/breedbeeld-hoe ... u-precies/
Gebruikersavatar

Topicstarter
Just Be
Berichten: 98
Lid geworden op: 19 feb 2011, 01:20
Reputation: 0
Usenet: I-Telligent
Internet: Ziggo

Re: Iemand een uitleg over zwarte balken op Tv ?

#3

Bericht door Just Be »

Aha, dus het heeft te maken met hoe de film inelkaar is gezet (niet het origineel, maar de gecomprimeerd) ?
Er is dus ook niet achter te komen van te voren, het is dus gewoon proberen.
(Respect) Afbeelding (Respect)
Gebruikersavatar

Wheaten
Supporter
Berichten: 838
Lid geworden op: 11 sep 2012, 18:43
Reputation: 0
Usenet: Sunny
Internet: Ziggo
Locatie: Brabant
Leeftijd: 109

Re: Iemand een uitleg over zwarte balken op Tv ?

#4

Bericht door Wheaten »

Just Be schreef:Aha, dus het heeft te maken met hoe de film inelkaar is gezet (niet het origineel, maar de gecomprimeerd) ?
Er is dus ook niet achter te komen van te voren, het is dus gewoon proberen.
Nope heeft daar niets mee te maken. Een biscoopscherm heeft een beeldverhouding van 21:9. dit betekend dat wanneer een film in deze verhouding op DVD gezet wordt, de normale breedbeeld TV (16:9) dit niet kan weergeven en de TV zal rescalen. de 16 wordt geupscaled naar 21. Omdat de hoogte van 9 dit niet toestaat (max hoogte is 9) zal dit ongeveer 8 worden. hierdoor zie je boven en onder een zwarte balk.

Veel duidelijker kan ik het niet uitleggen:
Afbeelding
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp
Spot-net.nl Forums : Disclaimer