Er mogen op dit forum GEEN verzoekjes of requests gevraagd worden, dit staat ook in de regels die je accepteert bij het registreren op dit forum, hiervoor krijg je direct een permanente ban.

DMCA, 'Notice and Takedown' etc.: het begin van het einde?

Moderator: Moderator Team


Topicstarter
MeneerJansen
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 feb 2011, 18:31
Reputation: 0

DMCA, 'Notice and Takedown' etc.: het begin van het einde?

#1

Bericht door MeneerJansen »

We hebben de laatste tijd (sedert dec. 2012 ongeveer) veel last van post die niet compleet binnen komen, timeout meldingen etc. Dat komt omdat Usenet payserver providers (of hoe je dat ook noemt) zoals Eweka posts moeten verwijderen (zie post in dit forum). Dat moeten ze vanwege Amerikaanse wetgeving (DMCA) en als er gepost wordt met een 'versleutelde' post-titel en bestandsnaam (die je op ons Spotnet achterhalen kunt) dan zijn er organisaties die dat melden (Notice and Takedown) en dan moet men alsnog die post weghalen.

Torrents vind ik geen alternatief want die zijn verdwenen van de harde schijf van de gemiddelde seeder na een week ofzo. Als ik dan een goede serie wil downen als ik na een maand van een vriend hoor dat dat een goede serie is dan ben ik al te laat. Ik bedoel: probeer maar eens seizoen 2 van 'Homeland' te kijken. Wat zeg je? Lijkt je een goede serie? Jammer voor je. Dat wordt een jaar wachten tot SBS6 klaar is met 'Sterren pleuren op het ijs' en al die andere kl*tezooi.

Tevens ben ik met 13 Nederlandse zenders op TV NIET van plan mijn payserver geld uit te gaan geven aan een extra TV abo. Want ik kan mijn extra zenders niet kiezen, nee. Ik moet een "pakket" nemen. En in zo'n pakket komt één maal per jaar een serie als 'Game of Thrones' voorbij. En dan moet dat toevallig wel in jouw (sport) pakket zitten. NOT!

Kortom: wat moeten we nu? Komt er een oplossing voor dat ge-etter met DMCA en 'Notice and Takedown'? Of moeten we gaan klieren met 'Uitzending Gemist', torrents en een beetje Usenet (dat laatste kost weer geld..., en ja, ... waarvoor eigenlijk?)?

P.S. Zou 'Mega' de opvolger van mega-upload een alternatief zijn?
Neem je online privacy serieus en gebruik een VPN verbinding!

Met een VPN verbinding van IPVanish wordt uw gehele internet verbinding versleuteld

U kunt dus veilig browsen, Torrents downloaden, Usenet downloaden en onderling versleutelde verbindingen opzetten.



hjvbft
Berichten: 2079
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:02
Reputation: 0

Re: DMCA, 'Notice and Takedown' etc.: het begin van het eind

#2

Bericht door hjvbft »

De geschiedenis leert dat als er een hindernis word opgeworpen er ook weer een oplossing word gevonden.
Er zijn een paar oplossingen voor de huidige dmca problemen en de meeste zijn al eerder genoemd.

Topicstarter
MeneerJansen
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 feb 2011, 18:31
Reputation: 0

Re: DMCA, 'Notice and Takedown' etc.: het begin van het eind

#3

Bericht door MeneerJansen »

hjvbft schreef:De geschiedenis leert dat als er een hindernis word opgeworpen er ook weer een oplossing word gevonden.
Er zijn een paar oplossingen voor de huidige dmca problemen en de meeste zijn al eerder genoemd.
Ik weet het niet hoor. Ik bedoel: FTD, Limewire (= gnutella), The Pirate Bay, MegaUpload. Allemaal voorgoed verdwenen. Ik denk dat het geen overbodige luxe is om een "plan B" te gaan maken voor Usenet. Vooral omdat het nu reeds echt lukt om posts te verwijderen. Iets dat ik altijd voor onmogelijk had gehouden....

hjvbft
Berichten: 2079
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:02
Reputation: 0

Re: DMCA, 'Notice and Takedown' etc.: het begin van het eind

#4

Bericht door hjvbft »

FTD --> Spotnet --> SpotLite --> Spotweb (en nog een paar andere Spotnet clients)
Limewire --> is een opvolger voor.
The Pirate Bay --> doet het (bij een paar isp's via een proxie) en er bestaan diverse vergelijkbare sites.
MegaUpload --> er zijn nog diverse vergelijkbare sites en er is een opvolger voor.
Inhoudelijk hierover discussiëren is hier waarschijnlijk niet toegestaan.

Topicstarter
MeneerJansen
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 feb 2011, 18:31
Reputation: 0

Re: DMCA, 'Notice and Takedown' etc.: het begin van het eind

#5

Bericht door MeneerJansen »

Er zijn inderdaad wat alternatieven. Maar ondanks dat bijvoorbeeld het Gnutella netwerk (Limewire) nog "up" is kun je er niets meer mee downen. Wel eens geprobeerd de laatste tijd? Elk mp3-tje dat je binnen krijgt heeft geen muziek er in, maar een mededeling over copyrights. Hoe klein of hoe groot het mp3tje ook is. Geen idee hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen.

Verder valt het mij juist op dat allerlei Megoupload-achtige sites van alles en nog wat hebben verwijderd. Probeer bijv. maar eens een PS1 ROM te downen uit de bekende fora (ik speel die nog op mijn tablet en smartphone). Die gebruikten allemaal megaupload achtige sites. Nu zijn al die links dood met een copyright melding. Men is na het Megaupload gebeuren echt bang geworden hoor. Ik zweer het je.

Maar goed, het wordt dus zorgen dat je snel bij bent voortaan. Zeer snel, binnen 24 uur ofzo. Voordat DMCA en "NaT" de boel van usenet hebben gehaald. Net als bij Torrents dus: na een paar dagen zul je de boel niet meer compleet binnen krijgen. Erg jammer: de tijd dat je een film of serie van een paar maanden geleden (bij mijn payserver tot 2 jaar terug!) leuk binnen kon halen is over.

Moeten we met z'n allen enorm vaak gaan re-posten? Onder de zelfde post-naam (met een hash)?

Topicstarter
MeneerJansen
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 feb 2011, 18:31
Reputation: 0

Re: DMCA, 'Notice and Takedown' etc.: het begin van het eind

#6

Bericht door MeneerJansen »

Sommige posts door Nederlanders zijn na 45 minuten al niet meer te downen. Het begint er op te lijken dat Usenet providers pro-actief aan het werk zijn, bang als de neten voor Stg. Brein. Gekke is dat een provider als XS4All zich er helemaal niet aan houdt (zie onder) terwijl Eweka het allersnelst posts weghaalt (zal dus binnenkort failliet zijn).

Tot nu toe lijkt alleen het posten van versleutelde NZB's via een speciale website te werken (de groep QoQ bijvoorbeeld doet dit). NZB's zonder de naam van de serie/film in de bestandsnaam of titel werkt NIET meer. Sommige release groups weten dit helaas nog niet en zijn daardoor compleet voor niks aan het posten. Ik denk dat dit binnen een paar dagen wel veranderd.

Interessante links/artikelen: Wat ik niet wist is dat het dus daadwerkelijk Stg. Brein is gelukt om een usenetprovider failliet te laten gaan! Vandaar Eweka's angst.

Brintaliga
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 feb 2013, 15:02
Reputation: 0

Re: DMCA, 'Notice and Takedown' etc.: het begin van het eind

#7

Bericht door Brintaliga »

Och, het begin van het einde? Dat vroegen wij ons ook af bij het verdwijnen van FTD. En wat was het gevolg?
Er was binnen enkele dagen een alternatief als Spotnet en wat later nog enkele andere programma's.
Met deze programma's is het veel makkelijker te downloaden dan met FTD waarvoor je meer kennis en tools in huis moest hebben. Brein had zich onbedoeld in eigen voet geschoten.
De toename van Notice -and -takedown- verzoeken, waar Brein overigens weinig mee te maken heeft, heeft alleen maar geresulteerd in ergernis en daarna het vinden en toepassen van diverse oplossingen om een en ander te omzeilen.

Brein en rechthebbenden vechten tegen de bierkaai en er is geen enkel teken van inzicht, van het omgooien van het roer.
Nee, elke keer verzint men weer iets om het bestaande systeem te handhaven, steeds uit hetzelfde vaatje tappen in plaats van iets nieuws te verzinnen, waardoor het kopen van nieuwe films en muziek makkelijker en meer betaalbaar wordt. Nee, begin van het einde? Geen sprake van.

Topicstarter
MeneerJansen
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 feb 2011, 18:31
Reputation: 0

Re: DMCA, 'Notice and Takedown' etc.: het begin van het eind

#8

Bericht door MeneerJansen »

Brintaliga schreef:[...] en daarna het vinden en toepassen van diverse oplossingen om een en ander te omzeilen.
.
Noem er eens een alsjeblieft? Want ik word knettergek van alle post die van Usenet zijn verwijderd na een dag!

P.S. Het posten met een hash in de postnaam en de bestandsnaam helpt NIET. De NaT rechthebbenden lezen eenvoudigweg ook Spotnet. Het posten via een website waar je een versleutelde NZB kunt downen lijkt voorlopig te werken al maakt niet iedereen er gebruik van.

hjvbft
Berichten: 2079
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:02
Reputation: 0

Re: DMCA, 'Notice and Takedown' etc.: het begin van het eind

#9

Bericht door hjvbft »

Een spot toevoegen met de NZB waarmee de bestanden gedownload kunnen worden zijn makkelijk om de bestanden te laten verwijderen bij de usenet providers. Op basis van de titel van de spots worden bestanden verwijderd. Het maakt niet uit wat de bestandsnaam is. De berichten worden verwijderd op basis van message-ID (segmenten) vermeld in de NZB. Een bewerkte NZB met alleen de segmenten word alsnog verwijderd. De oplossing van de "versleutelde" NZB bestanden is een tijdelijke oplossing welke nog werkt en heeft zijn voor en nadelen.

Om een spot met "versleutelde NZB" onbruikbaar te maken hoeft er nog maar bij één site een dmca verzoek gedaan te worden. Om de spot weer bruikbaar te maken is het nodig dat er een nieuwe code word gegeven die linkt naar één van de andere sites. Het leesbaar maken van de links beginnend met aHR kan met een paar regels in php zonder gebruik van een externe site.

Een oplossing om zo min mogelijk last te hebben van de huidige problemen is het gebruik van meerdere usenet servers. Denk dan aan een server van Readnews (Blocknews), Highwinds (SnelNL), Cambrium (Tweaknews), Giganews (Supernews), XSNews (Newsgrabber), EuroAccess (XLned), Xentech (Hitnews) en zo zijn er nog een paar.

Andere oplossingen:
Voor muziek: Spotify
Voor films/series: Ximon (nog een beperkt aanbod en 9,50 per maand)
Ximon is een initiatief van Filmproducenten Nederland (FPN, de belangenvereniging van filmproducenten), het EYE Film Instituut Nederland en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid.
p2p voor films/series. Zolang de upload op 0 staat word er alleen gedownload (mag) en niet geüpload (uploaden mag niet).

Het is ook goed mogelijk dat de aandacht voor usenet over een tijdje weer verlegd word naar naar iets anders. Belangrijk voor een goede oplossing is dat de oplossing decentraal en niet besturingsysteem specifiek is.

Topicstarter
MeneerJansen
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 feb 2011, 18:31
Reputation: 0

Re: DMCA, 'Notice and Takedown' etc.: het begin van het eind

#10

Bericht door MeneerJansen »

@ hjvbft: Ontzettend bedankt voor je inhoudelijke reactie!

Helaas snap ik een paar kleine dingetjes niet. Wat bedoel je precies met een DMCA verzoek aan een site m.b.t. de versleutelde NZB's? Want die sites waar je naar toe wordt verwezen - die mij direct het NZB bestand laten downloaden - zijn volgens mij niet gehost in Nederland of een ander land waar je makkelijk een DMCA verzoekje neerlegt...

Overigens snap ik ook niet precies waarom dat versleutelen überhaupt werkt... Als Stg. Brein middels Spotnet zo'n "versleuteld" NZB van een een site download, dan hebben ze de "echte" naam van de post op Usenet toch gewoon te pakken? En dan kunnen ze middels die naam weer een DMCA (dan wel NaT) verzoekje doen?

Ten tweede begrijp ik niet helemaal hoe de door jou genoemde Usenet providers (zoals SnelNL, waar ik ook gewraakte posts niet vanaf kreeg...) zet zelfde zou zijn als gebruik maken van "meerdere" Usenet servers.... Zijn providers als SnelNL gewoon verbonden met Eweka en tegelijk met Newszilla van SX4All bijvoorbeeld? Alle newsservers copieren de info die ze hebben toch van elkaar? Dat noemen ze toch "fill threads"? Sorry, maar ik weet er echt niet zo veel van. Ik heb alleen de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt!


=========== Aan Stg. Brein (gewone lezers: overslaan) ==========
Overigens, als Stg. Brein meeleest: zo'n abonnement als Ximon (film EN TV) voor een tientje per maand zou ideaal zijn i.p.v. een abo van 10 Euro op een Newsserver! Nederlandse instanties: doe daar iets mee!!!!!! Dan hoeven de liefhebbers van goede TV niet te wachten tot het seizoen van wansmaak prime-time stront voor "het hele gezin" (braak!) als 'Sterren springen op het ijs' afgelopen is voordat '<KNIP>' eindelijk eens uitgezonden wordt (terwijl je het al een jaar kunt downen van Usenet)! En gewoon films kijken die net uit zijn (niet 2 jaar wachten tot ze op TV zijn). Waarom 10 Euro betalen om tussen klierende pubers in de bioscoop te zitten als je het voor 5 Euro ook gewoon met DD5.1 geluid op je HD TV van 80 inch kunt kijken met je beste vrienden thuis?
Of dat ge-etter zoals het nu is op zondag: tegelijkertijd 'Lieve Liza', 'Divorce' EN 'Undercover in Nederland' om 21:30 uitzenden. Imbecielen. ALLE kijcijferkanonnen tegelijkertijd en de rest v/d week niks op prime-time! En aan één videorecorder heb je nog niet genoeg! Kun je zo'n nodeloos "HDTV" abo met bijbehorende decoder gaan kopen om "Uitzending gemist" te mogen kijken via de decoder. Zijn jullie helemaal van de ratten bezeken en van de pot gepleurd ofzo?! Ik ga NIET extra betalen om iets te kijken dat op de reguliere TV wordt uitgezonden!
========== <einde bericht> ===================



[edit] Oeps! En moderator heeft iets uit mijn post geknipt (gek genoeg is de melding v/d mod ineens verdwenen...) Klaarblijkelijk mag ik wel "Sterren Springen op het IJs" noemen (zonder link!) maar niet de mooie TV serie die in Amerika door HBO uitgezonden wordt en gaat over een fictieve wereld in de Middeleeuwen waar men strijdt om de troon (zonder bestandsnaam). In NL wordt dezeserie gelukkig ook uitgezonden, maar dan (te) veel later. Deze serie was laasts in het nieuws omdat dat een van de meest gedownloade series is. En een goed voorbeeld dus van wat kijkers graag zo snel mogelijk zien zonder extra abo op een (duur) pakket met allerlei spul er in dat je nooiot kijkt, maar wel voor betalen moet.

P.S. [zie volgende post] @Gup bedankt voor de contact gegevens van Stg. Brein. Ik dacht dat ze zo geheim en gesloten waren als een kluis. ;)
Laatst gewijzigd door MeneerJansen op 09 feb 2013, 19:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp
Spot-net.nl Forums : Disclaimer