Er mogen op dit forum GEEN verzoekjes of requests gevraagd worden, dit staat ook in de regels die je accepteert bij het registreren op dit forum, hiervoor krijg je direct een permanente ban.

nieuw soort BIOS

Bespreek hier Hardware (Onderdelen, PCs, Mobieltjes, enz.)

Moderator: Moderator Team


Topicstarter
henkus35
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jun 2013, 15:55
Reputation: 0
Usenet: sunnyusenet
Internet: ziggo

nieuw soort BIOS

#1

Bericht door henkus35 »

Dag allemaal,

Het probleem doet zich voor met een aldi-medion desktop (akoya p5225 d (md8825), maar ik krijg sterk de indruk dat het voor steeds meer nieuwe pc's geldt.

Windows 8 is voorgeinstalleerd, niet mijn voorkeur, en dus een, op andere pc's moeiteloos gebruikte windows 7 installatie schijf in de CD/DVD schuif gelegd, en.....niets. Er wordt gewoon doorgestart naar windows 8. In de BIOS gekeken, CD/DVD op boot 1 gezet, niets....Van alles geprobeerd, voor zover mijn geringe kennis reikt, niets... Dit geldt ook voor een geschikte usb stick.

Wat rondzoeken leert het volgende (voor zover ik het snap): In de nieuwe BIOS zit 'n UEFI systeem.'n secure-boot, en wellicht ook nog iets ven een CSM. Enkele hiervan of allemaal zorgen ervoor dat 'n "platform key" die gelijk met een oem-versie wordt weggezet, 'n niet geschikte schijf als maleware ziet, en hem daarom negeert. Secure-boot op disable zetten helpt niet.

Ook b.v. een Paragon opstart-schijf (en wie weet een back-up schijf o.i.d) wordt niet herkend.

Wie kent het probleem, en heeft misschien zelfs al een oplossing?

veel dank alvast.
Spot-net.nl Forums : Disclaimer