Er mogen op dit forum GEEN verzoekjes of requests gevraagd worden, dit staat ook in de regels die je accepteert bij het registreren op dit forum, hiervoor krijg je direct een permanente ban.

kwaliteit?

Bespreek hier alles wat met beeld en geluid te maken heeft.

Moderator: Moderator Team


Topicstarter
Tomola
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jul 2013, 09:18
Reputation: 0
Usenet: sunnyweb
Internet: telenet

kwaliteit?

#1

Bericht door Tomola »

Beste forum bezoekers,

Hoe weet ik of IMAX daadwerkelijk een beter beeld kwaliteit heeft dan een normale HD?
Hoe kan ik überhaupt het verschil zien van kwaliteit aangezien er erg veel verschil in x264 bestanden.

Is het de total bitrate?

Hopelijk kan iemand mij hier duidelijk uitleg over geven. bij voorbaat :thanku: !
Verplaatst van SN Algemeen naar Beeld & Geluid.
- Thisegzz
Neem je online privacy serieus en gebruik een VPN verbinding!

Met een VPN verbinding van IPVanish wordt uw gehele internet verbinding versleuteld

U kunt dus veilig browsen, Torrents downloaden, Usenet downloaden en onderling versleutelde verbindingen opzetten.


Gebruikersavatar

Carnifex
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:01
Reputation: 0
Usenet: Supernews
Internet: Ziggo Z3
Locatie: The Big Bang

Re: kwaliteit?

#2

Bericht door Carnifex »

IMAX is tegenwoordig een beetje overschat (vind ik persoonlijk). IMAX betekent voor mij eigenlijk niets meer dan het vergroten van het scherm zelf. Dit heeft opzich niets met de beeldkwaliteit te maken.

Het punt is, zie je het verschil zelf? Zo niet, dan heb je je antwoord. Zo ja, wat zie jij er dan anders aan?
Dit geldt eigenlijk voor zowel beeldkwaliteit als schermkwaliteit.

Een heel technisch antwoord zul je van mij niet krijgen want ik ben daar eigenlijk niet in geïnteresseerd. Tenslotte gaat het om wat je zelf prettig vind om te zien en niet hoeveel pixels er op een vierkante millimeter passen.

Wat ik wel weet is dat als je x264 films download dan zit de kwaliteitsverschil hem meestal niet in het beeld, maar in het geluid. De hele grote blu-ray bestanden van ~20GB zijn voorzien van 5.1 dolby surround sound en waarschijnlijk in alle mogelijke talen. Bij de bestanden van ~8GB is dat allemaal gestript om, heel simpel gezegd, de download behapbaar te maken. Het audiospoor is meestal wat dus de grootte van een x264 download bepaalt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar

Blauwbek
Moderator Team Leider
Berichten: 2761
Lid geworden op: 04 mar 2011, 17:29
Reputation: 0
Usenet: UNS
Internet: UPC
Locatie: Blauwbek-PC
Contacteer:

Re: kwaliteit?

#3

Bericht door Blauwbek »

Dingen die ik wel vrij zeker weet:
IMAX betekent dat de film op een (heel) groot scherm wordt weergeven in een bioscoop. Hiervoor is een hoge resolutie vereist.

Dingen die ik niet helemaal zeker weet:
Sommige mensen vinden dat het beeld er beter uitziet omdat de films zijn gemaakt met speciale camera's.
Daarnaast zou de bitrate hoger zijn.
Regels/Rules | pySabRename

Er zijn weer spotnet updates, klik hier!

API's kijken doe je maar in de dierentuin!
Gebruikersavatar

Wheaten
Supporter
Berichten: 838
Lid geworden op: 11 sep 2012, 18:43
Reputation: 0
Usenet: Sunny
Internet: Ziggo
Locatie: Brabant
Leeftijd: 109

Re: kwaliteit?

#4

Bericht door Wheaten »

Dan ik ook.

IMAX films hebben betere contrast en audio.
Beeld en geluid dienen minimale aan voorgeschreven richtlijnen te voldoen, om IMAX logo te mogen dragen.
Voor de kijker geeft IMAX een verhoogde gevoelswaarde. Geluid is beter en en contrast is beter.
(houd wel in dat je een projector met een 15000 wat Xenon pitje moet hebben, en surround setje met een stuk of 40 Speakers) :crazy:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp
Spot-net.nl Forums : Disclaimer